Wednesday, June 30, 2010

roti blueberry n cheese..

salam roti dari sy..hmm...2hari ni agak buzy cam biasa..mood pun agak slow memandangkan cuaca panas terik n hujan lebat disblh petang..maka dgn begitu lah juga hati sy melayan kerenah ptpl yg mmg pelbagai...apapun sy tetap bersyukur kerana rezeki sy tetap ada...kdg kala kita ni slalu rasa gelisah bila rezeki di lambatkan atau di kurangkan..namun disebalik itu kita patut bersyukur kerana masih dlm situasi yg aman berbanding di palestin...jgn kan nk berkeluarga..nk makan pun susah...
hmm..mujurlah ada tempahan roti n kek..dapatlar jugak sy melepaskan stress yg ada...hehe..roti ni tempahan dari mak tam jugak..beliau nk buat bekal on the way ke pahang esok pagi.. okay gak tu..tak de lar risau nk makan ape bila perut lapar...tambahan plak ada bawak famili yg ramai tu..konvoi lar katakan...tapi sy tak dapat nk join memandangkan minggu depan sy mintak cuti dari boss yg merangkap suami ku utk balik kg...ni kes ambik ati lar nih..hehe..kan ape kesian lar..minggu depan suami ku kena layan ptpl tu tanpa assistant..agak berat tu...tapi famili punya pasal terpaksalar berkorban...siiaan dia...
haa..tgk tu...boleh makan siang n malam lagi...tu baru 2kg tepung jer...tulah kalo famili ramai2 tu kena lar rajin2 belajar buat roti mcm sy ni..tu baru famili sblh emak sy..tu pasal kalo masa hari raya bila buat rumah terbuka kitorg kena beli ayam lebih 10ekor...kang kalo beli skit tak cukup..sapo yg malu...suami den jugak...apapun kdg2 sy support ngan roti 2kg cam ni ha...selamat...pastu sy buat lain2 jenis..kalo adik lelaki suka sgt ngan roti piza tu..kalo adik pompuan suka roti cheese n blueberi..kalo mak suka ngan roti sardin...ada jugak yg suka roti kaya n kcg merah...jadi kenalar pelbagai perisa...
biasanya roti ni bila dh sejuk sy akan bungkus ngan plastik..siap tekan lagi supaya tahan lama skit..sma ar masa sy supply kt uitm dulu..tapi masa sy berniaga di pasar malam sy tak bungkus pun..sbb terus jual kan..sebut pasar malam...ingat lagi masa mula2 join pasar mlm kt pasar tani...sy bersemangat tu nk berniaga...roti n kek dh siap masak...awal ptg gi pasar tani..tau apa jagi...hmm ni lah kisah sedih segelintir org2 kita yg tidak sudi saling membantu..sy dpt tempat kt belakang skali yg btul2 org tak nampak makanan sy..ada tapak kosong peniaga yg tak dtg pun sy tak dibagi masuk kedepan..maka bila mlm hari balik dgn roti n kek yg tak laku...sy n suami kesedihan..tapi kami kuatkan semangat..pada minggu ketiga barular ada satu pakcik tu kesian kan kami lalu dia beri tapak yg mana ada org jual air dh 3 minggu tak dtg..itular..kesabaran mengatasi segalanya..inilar secebis dari keperitan perniagaan sy..
okay lar setakat ni lar citer pasal roti sy tu...mmm skarang sy nk tanya teman2 sekalian ada tak kdg kala badan tu terasa berat dari biasa...atau terasa malas ke..tambahan plak umur dh melebihi 30thn...hmm kalo ada sebaik2 nya kurangkan makanan berlemak...sbb.. 
kebelakangan ini isu kolesterol mmg menjadi perhatian ramai..mana tidak nya di malaysia ni kan terkenal dgn kemeriahan warna warni makanan...maka kolesterol yg di ambil jugak warna warni...hehe..bayangkan makanan org melayu jer byk yg melibatkan santan...eg, rendang, pulut, kuih muih, mi, cendol...mmm mmg byk lagi lah...kalo nk tulis kang abis muka surat blog sy ni dgn makanan yg tinggi kolesterol...kelazatan nya tak dpt nk dinafikan...hehe...nak nk pulak kalo dalam musim perayaan lagi lar banyak makanan begini di sediakan..btul tak...tapi kena ingat2 penyakit yg tersembunyi di sebalik makanan tu...
kalo sebut ttg kolesterol...mungkin ada antara adik2 kecil tu masih belum tau maksud nya...sebenornya kolesterol ni sebatian lemak yg diperlukan utk pelbagai fungsi eg membentuk n menjaga membran..menghasilkan hormon seks, meleraikan lemak n etc..masalah nya kolesterol bila dh meningkat...badan kita ni tak dpt nk singkirkannya lagi..itu yg jadi punca penyakit...biasanya makanan menjadi masalah utama kpd peningkatan kolesterol dlm badan...itu sbb nya kalo saygkan famili kenalar tau apa yg mereka makan..specially bila makan kt luar..eg, mcD..KFC..a&w...byk lar jugak lagi...
tapi teman2 smua jgn risau sy ada cara..nk tau..tapi kena rajin skit..iaitu jus buah2an n sayuran..kalo sy mesti lar pilih jus buah..kalo sayur tu biasanya sy buat sup sayur..sebenarnya suami sy tu..tiap hari mesti ada semangkuk sup sayur atas meja..katanya kalo sehari tak makan sup sayur tu mesti badan letih..aik mcm tu pun ada...tapi kalo sayur carot tu sy suka lar..jus carot..pun sayur gak kan...sape pernah minum jus mentimun n pegaga..haa..mesti takut pahit kan..sy pernah minum masa si duta tu baby..kan apa nk tambah production susu...doktor suggest buat jus pegaga...mmg bagus...rahsianya adik2 kenalar tambah madu, lemon skit n gula batu..jadi rasa jus tu mmg sedap tak pahit pun..sooodap..
moral hari ni..langkah terbaik merendahkan kolesterol dlm badan adalah amalkan pengambilan jus buah2an yer...selamat kurus n ramping...hehe

No comments:

Post a Comment