Thursday, June 24, 2010

kek coklat buah..

salam kek dari sy...mmm..pagi2 lagi sy dh buat kek coklat yg ade buah kt atasnya..tempahan dari cik nadiah as'ri..beliau ni nak minta sy tolong surprizekan boyfrendz nya...hm jam 8.30pagi dh kena antar kt puchong utama 10/13..alah..dokat jer tuh...kalo nk surpriza lepas sembahyang suboh pn boley..amboi itu bkan surprize tapi terjaah...hehe..yg kelakarnya nk surprize...tapi cik abang nye baru bgn tido..opocot nenek..happy anniversary to my luv..la pulak..kih kih..haa..nnt kalo jadi!!!...jgn lupoo tempah kek 5 tingkat ngan irabakeri ya...ameen..
dh settle terjah org pagi2..maka sy pun meneruskan perjalanan ke tesco..macam biasa..memborong barang..aduhai..kan best kalo ptpl tu bayar cash..takde lar ambo suami istri kena jadi ah long...makan ikan koring slalu nih...lamo2 satu famili kering...haiih..tawakal jelaar...
dalam hati berkata..besor betul jasa kek ni kt kami satu famili..yolar..sbb kek sy jumpa suami..sbb kek ikatan kekeluargaan semakin erat..sbb kek sy tau berniaga...sbb kek sy mempunyai ramai kawan..sbb kek sy jadi begini kuat...dulu2 keluarga sy kurang percaya dgn kerjaya kek ni..habis sekolah pegi keje kt kedai kek buat apa?//...alhamdulillah sy telah berjaya membuka mata keluarga bahawa kek adalah satu kerjaya yg menjamin masa depan jugak..
hmm..hari ini sy ingin sekali berkongsi citer tentang kerjaya pilihan hati...adakah teman2 semua mempunyai satu kerjaya yg menetapi kehendak atau hanya sekadar bekerja untuk pendapatan..sudah pasti sukar untuk dijawab yg mane lebih penting...bagi sy kedua2 nya juga penting..tetapi jika diminta pilih antara satu pasti sy pilih pendapatan..kerana jika terlalu memilih pasti sukar kerana kita perlu berdepan dgn realiti hidup..mungkin ramai sukar nk percaya setiap pekerjaan pasti ada pulangan nya jika kita berusaha...
Memang menjadi satu masalah kepada graduan universiti apabila kerja yg ditawarkan tidak setimpal dgn kelulusan...tetapi teman2 jgn susah hati..sebenarnya jika kita positif situasi yg dihadapi tidaklar seteruk yg disangkakan...malah sy sendiri pun tidak pernah menyangka akan berada di tahap ini...kerana suatu ketika sy pernah berada di tahap yg paling bawah...setiap yg terburuk itu membuatkan sy mengenal lebih erti kehidupan duniawi...percayalah setiap apa yg kita pernah pelajari n timba sepanjang hidup pasti akan ada gunanya jika tidak dialam pekerjaan pastinya dialam rumah tangga..
Di suatu ketika sy kurang yakin dgn kebolehan diri sendri...rupa2nya setiap yg berlaku pasti ada hikmah yg tersembunyi...dari kecil hingga ke alam dewasa...tidak semestinya yg kita pelajari itulah yg kita akan jadi..sy mengambil jurusan secretariat di stamford college tetapi yg pasti...sy tidak semestinya bekerja di company secretary...sebaliknya sy mengambil peluang untuk berniaga..sedangkan ilmu yg ada tetap sy boleh guna untuk pengurusan yg lebih baik...begitu juga dgn suami jurusan hotel management..akhirnya menjadi pembekal bhn mental utk culinary item n raw material...sebaik2 nya kita jgn jadi apa yg org lain mahu...sebalik nya ambil peluang yg terbentang di depan mata...sentiasa mencari2 peluang yg ada...
Teman2 ku sekalian..
jika anda masih tercari2 kerjaya pilihan..cuba cari kemahiran yg ada didlm diri anda..kalo ade peluang untuk menimba ilmu cuba cari sekalipun secara persendirian..kita jgn asyik menyalahkan majikan atau masyarakat sekeliling kerana pasaran kerja kini sgt tinggi persaingan nye...jgn suka memilih kerjaya yg mudah tetapi kurang persaingan..ada antara teman2 sy yg bergaji tinggi tetapi berkelayakan rendah shj..tapi ada yg berkelayakan tinggi bergaji rendah...semua itu bergantung kepada usaha individu...jadi tepuk dada tanya selera...
moral hari ini...sentiasa berusaha utk sebuah kejayaan disamping doa n tawakal kepada Allah..insyallah setiap usaha kita tetap akan membuahkan hasil suatu hari nnt..Good luck..

No comments:

Post a Comment