Monday, June 28, 2010

kek no.2

salam dari sy..hmm..smlm dh buat kek no.9...ingat lagi tak kek minggu lepas yg sy tersilap tu..hehe gelak ar tu...tak baik ketawakan org..tapi takpe..tersilap tu kan biasa...maka minggu ni sy decorate cake pattern yg lain plak...takkan nk buat same gak kan..tak surprize aar..sepatutnya kek ni utk hari khamis yg lepas tapi ade masalah teknikal sikit..atuk beliau yg tercinta meninggal dunia..maka kek bezday pun ditangguhkan...ke hari smlm...
memandangkan beliau baru umur 2thn...maka sy terfikir lar buat kek no.2 plak..hehe smlm no9 harini no2...esok kalo ade bezday umur 10thn...ish ish..laagi best...kek nye besor skit..huhu..sy pun decorate guna bintang hati ku...special utk sicomel tu...tapi apa yg penting gambar chuggington kesukaan sicomel tu mesti ada...nnt menangis plak adik tu..nk chuggington nk chuggington..haa mana plak mak ayah nya nk cari...hehe gurau jer...
yg menariknya kek ni ditempah oleh adik angkat sy si yati latiff tu..hehe dulu zaman sek men smua org suka lar mengambik adik angkat..sy pun tk ketinggalan sma la jugak...hehe tima kasih aar yati...tak rugi akk ambik ko adik angkat yer..hehe..tapi ada skit rugi mase sekolah dulu tak ambik ramai skit..kalo tak mesti laagi byk tempahan kek sy...mesti ade kek no3..no4..no5.. dan seterusnya...ish lawaknya...
kadg2 ada rasa kelakar jugak ngan fb nih...tak sangka sy dpt ctc member2 lama semula...kalo nk harapkan telefon je..mana mungkin...lagipun kena tunggu balik kg mase raya..itupun bukan dpt jumpa sbb masing2 buzy ngan famili...termasuk lar famili mentua...sy sdiri pun begitu juga...cuma..takdelar istilah berebut hari raya...yg tu mmg bagus..tapi yg tak bestnya wa kena kuar duit raya 1thn 3x angpow...wakakah...sronok benor lar yg jadik adik2 hambo nih...senyum sepanjang thn...
okay setakat tular celoteh sy ek...bye...opsss...sy dh janji nk kasi resepi piza bun kan..kan..hehe..si yati saat n zubaidah zubir tu senyum aar tu...aaa salin cepat..kalo dh try tak jadi tu..cuba laagi sampai dpt..
ssyy..ini pelahan2 skit tau..sebenornya sy pun dulu2 mula belajor roti tak jadi gak..kih kih taaapi pastu okaay jer..so kena tabahkan hati ek..good luck...
resepi utk 32bj...
tepung- 1kg
gula- 155gm
yis- 2.3sudu
improver- 1sudu
garam- 1sudu
pelembut- 40gm
telur- 1.5bj
air sejuk- 488ml
margerin- 155gm
cara2
-putar tepung, gula, yis, improver, garam, pelembut gaul rata...
-kemudian masuk telur..air sejuk...margerin..
-uli doh sehingga lembut seperti donut..
-boleh letak inti kt dalam doh utk roti sdn n lain2 jugak..
-tapi kalo utk piza kena tunggu kembang pastu baru susun sausage kt atasnya..
-kemudian tunggu kembang dua kali ganda saiz nya tu...
-kalo dh agak naik boleh panaskan oven- 180' atas bawah...
-kalo suhu dh okay..boleh sembur telur kuning kt atas roti kemudian boleh lar dibakar...selama 15mint..
okay selamat mencuba..ta ta ti ti tu tu...




No comments:

Post a Comment