Saturday, June 19, 2010

kek coklat..

salam pagi dari sy...haa...kek coklat laagi..itular kegemaran org melayu kiter yer...ank sy yg 2thn tu pun nampak sy buat kek ni terus sebut 'nak kelat nak kelat' terpaksa lar pagi2 lagi dh kena kasi sikit...kang tak bagi ade plak umah yg banjir...tu yg maleh tu..pagi tadi nak pegi buat kek si duta dh bukak mata lak...kena lar angkut skali..lagipun pegi buat kek sebijik jer..kejap jer dh siap..kalo byk tak larat nye nk jaga dia yg ligat tu...sy ke kanan dia ke kiri..ni kalo citer ngan mak ni mesti dia kater..tular beranak dh tua2 lagi...kui kui kui...omak den tu mmg lar...kelakar...
sebenornyer kek ni ditempah oleh kak lin dari cheras...beliau ni mmg slalu dh order kek ngan sy...harijadi slalu nye beliau suka sgt kek blackforest tapi kali ni bukan utk harijadi..tapii untuk hadiah kepada staff beliau..amboi best nyer dpt big boss gini yer...ni yang nak kawin byk kali nih..opss no no no..takleh lar camtu...mmm kali ni beliau nk kek coklat di dalam n diluar...pokok pangkal coklat je lar...sy apalagi buat lar coklat segala...
lepas dh coating semua dgn coklat ganache tu..sy susun choc pattern kt tepinye tu...nk buat choc ganache tu mmg sonang tapi kenalar hati2...semasa proses mencairkan choc itu api nya tak boleh terlalu kuat sbb kalo tidak choc mungkin berketul2..lagipun bila api kuat air akan mendidih dgn kuat..takut lar termasuk kedlm coklat tu..kalo choc tercampur air..lemak n susu tu akan terpisah..jadi kesimpulannye choc tu rosak lar sonang citer..kan rugi...ish ish...dulu sy sdiri pun pernah buat mcm tu..nak cepat punya hal lar..sebaik2 nya biar choc tu sejuk sendiri jgn rajin2 lak direndam ngan ais atau letak dlm petiais lak..mmg tak sesuai kerana choc tu akan berketul2 gak...takkan licin macam kek sy tu..kihkih...itular pengalaman sy yg boleh dikongsi...
bila dh siap buat bunga lak...sy pun buat lar bunga ros byk2...biar nampak menarik...bila tgk bunga ros tu teringat masa dulu...sy belajar buat bunga ngan cake decorater masa keje kt kedai kek...buat bunga tu tak jadi2..apehal lar tu rupanya krim tu tgh lembut..haa..kalo nk bentuk bunga dgn sonang kenalar berada dlm suhu bilik 27-30'..kalo tak krim lembik semacam mmg susah nk bentuk..tular sbb nya sy suka decorate kek pagi2 sbb mase tu cuaca baik...tak yah bukak aircond..hehe jimat eletrik...suami ku mesti suka..kui kui kui...
okay lar dh siap pun kek tu...dari big boss''...insyaallh tgh kang suami nk gi antar kek ni ke cheras..pastu adehal ngan caterer lame...tular kalo niaga nih..sendiri kena jadi kuli..sdiri kena jadi supermarket..sdiri kena jadi akauntan..sdiri gak kena jadi ahlong...kuang kuang...susah ooo...tapi setiap yg pahit tu ade manisnye...
slalu nya shj ade yg dtg menduga sepanjang sy 8thn perniagaan sy tetapi alhamdulillah hati sy semakin kuat untuk menghadapi hari mendatang..insyallh semoga teman2 sekalian juga begitu...
pesanan sy...terimalah segala ketetapan tuhan keatas kiter semua..kerana di sebalik keburukan ada kebaikan..di setiap yg pahit ada manis nya...disebalik kegagalan ada kejayaan...disebalik kesakitan ada hikmah nya...


1 comment:

Anonymous said...

cantik dekorasi kek coklat ganache ni. tpi nape x wat bunga dgn coklat gak. itu lebih tmbh menarik. cadangan sya saje.

Post a Comment