Saturday, August 28, 2010

ramadhn at nt56 n klia2010

salam ramadhan..
baru semalam....
kt umah sy ada majlis berbuka puasa utk famili..
actually xde plan pun..
coz adik ku pelawak no1 famili kami..
nk sambung belajar ke mesir..
ingat gi antar ke airport je..
rupa2nye jam 10pg..
opah ku tercinta..
sapo laii..hjh masiah yg masih kuat tu..
nk dtg umah jumpa cucu tercinta..
hee..kalo dh opah dtg mesti lar..
pakcik2 n makcik pun mai sama..
kecoh kenduri la namanye..
jam 10pg aku n suami..
dh plan apa buffet bukak pose nih..
set menu siap diatur..
kami gi ke tesco n hero..
balik rehat jap..
jam3ptg baru start masak..
skarang ada m.andak sonang skit..
kalo dulu aku je chef nyer..
sikalang dh ado duo..
sonang ati den..alhamdullilah..
jam 6ptg balik siap setting table n evrything..
jam 7.20 bukak pose..
haaa..
lihatlah keluarga ku yg kecoh tu..heee..
tu baru p.uda, p.tam, m.yang, m.andak, k.yong, familiku..
tak masuk sblh abah, p.utih, m.naja, p.cu...
ish ish...tu kalo raye kt umah opah mmg cam kenduri kawin..
kecoh..heee
bak kata k.yong jam 12mlm tak rase..
mmg seronok btul...
haa..tgk tu..
masing2 nk ambik pot nk tangkap gambar..
almaklumler takut pose tak ngancam..
hee jgan mare..
hmm..time nih..
siduta tu dh ntah kt mane dh...
sibuk main kt luar tu..
jumpa member n sedara mare..
mmg la dia suka sgt..
mak ayah dia tak pduli lagi..
ank ku ank ku..
satu..dua..tangkap..heee
sblm cae' berangkat ke klia sompat laii..
sesi bergambar sekeluarga...
yg nk pegi satu org tapii..
kecoh satu kampung...hee
inilah kasih sayang namanye...
sesuatu yg tak dpt dijual beli ngan duit..
aik..tu opah tu mesti tak perasan tu..
org tangkap gambor dia..
amboi..
piah piah tomei tomei...kate si duta tu..
bila tgk si sofea tu..
hmm terasa cepat masa berlalu ek..
tu lah bak kata org tua2..
kalo ank org terasa cepat besor tapi..
cuba ank sendiri..dari pagi nk kemlm terasa lama..
haa yg benor nye lotih...tak cukup tido..
tulah ye..
org kata pengorbanan si ibu hingga ke syorga...ameen
cewah cewah si pedot tu..
sompat jugak nk gambor ngan adik nye tuh..
haa..ni sesi kt klia plak..
ingat tak nk bawak siduta tu tapii..
papanyer sian...
tgk tu dia tgh buang sampah kt tong..
sejuk perut mak..heee
melentur buluh bior dari rebongnyer...
haa..
tulah aktiviti si firdaus..
sementara tunggu p.cae' aka cicak man beratur timbang beg..
mcm2 lar dibuatnyer..
kejor org..tgk org main..marathon..
bila letih rehat minum susu..hemmm..
tang ni best gak..
org lain tangkap gambor..
dia pun nk join gak..
siap nk ikut aksi org lain..heee
kalo tanye ank sapo laa tu...
mesti dia kata..
ank cinalayu..tau kt mane pun ntah ler...

okey lar...
sicae' siap timbang beg..
sempat tangkap gambor laii..
padahal dh jam 1.30mlm tu...
tulah kemeriahan famili ku..
almaklumler nnt raya kurang sorang adik...
sian kt mak tu haa...uwaa..
luaran mmg lar okey tapi hati siapa yg tahu..
hanya doa yg mampu mengiringi keselamatan nya...
insyallh...
selamat pergi n kembali adikku sirambut kerinting..

Friday, August 27, 2010

ramadhn at ptpl 2010

salam ramadhan dari saya..
hmm..
this wk sy n suami berbuka puasa kt ptpl..
jemputan chef2 kt sane..
suami sy tu terharu gak ngan undangan tu..
al maklumlar hilang sikit lelah ngn kerenah ptpl..
hehe jgn mare..
apapun kami bawa skali pekerja...
 yg sama dok susah senang produce biskut raya 2010..
yolah time susah same2..
time makan sodap konalar samo2 gak..
btul tak?//..heee..
alhamdulillah konyang perut den..
yg benornya..
cuaca panas gini bukan kenyang ngan nasi tapi ngan air..
satu tong air pun blh licin..
makan skit dahaga..
tapi sy suka sgt bubur pulut itam..
mmg sodap...
tular takut nk gi buka kt luar ni..
sbb makanan nye rambang mata..
uih..kontrol nafsu makn..
kang tak larat nk jalan...
nasib baik surau kt sblh tmpt makan..heee
teringat kata ustaz...
nape kt malaysia ada waktu imsak?//
kt arab sane takdo..
hehe..sbb org m'sia kuat makan..
nk brek lambat..slow..slow..
nk stop makan sampai azan subuh..
kuang kuang kuang....
uish..
bkan main hepi lagi si duta tu ek..
yg lawaknye dia nk makan sdiri..
nk duduk atas kerusi cam org dewasa..
baby chair lak dh abis..
aih..sabo jelar..
selesai je makan n solat..
kami pun balik daa..
esok paginyer..
nk kira stok siduta tu dtg daah..
nk jadi jaga biskut raya lak diaa..
hissh..tensen..

ada org kata bulan posa berat badan turun..
btul ker?//..
hehe tak tentu gak kan..
terpulang kpd individu..
bagaimana menjaga pemakanan..
masalah obesiti serta perut buncit
 biasanya akibat amalan pemakanan n gaya hidup yg tidak sihat...
jika dari kecil kita tidak menjaga makan...
pasti sukar apabila menginjak ke alam dewasa untuk mengawal nafsu makan...
maka terjadilah masalah berat badan melampau atau obesiti...
satu kesilapan yg besar dlm diri ialah membiarkan shj masalah itu...
semmg nya perut buncit tidak akan hilang dgn sdiri
malah saiznya akan berganda jika tidak di kawal...
selain memudaratkan kesihatan,
obesiti n perut buncit juga membuatkan kita rasa rendah diri
kurang keyakinan untuk berada di dlm masyarakat...
malah lebih buruk lagi ia menyebabkan kita menjadi malas
kerana anggota badan terlalu berat untuk menampung kerja...
kini masalah obesiti n perut buncit
bukan hanya dialami oleh wanita yg tua atau lepas bersalin...
tetapi ank muda n remaja juga dh mula terlibat...
berikutan faktor pemakanan yg tidak dikawal sejak kecil...
biasanya berpunca dari sistem penghadaman yg tidak betul...
susah buang air besar n byk mengambil makanan berlemak...
ramai wanita yg pernah melahirkan ank berhadapan masalah perut buncit
kerana lemak terkumpul ketika proses pregnncy...
malah bertambah lepas besalin...
jika tk dijaga...
pastinya perut akan membuncit dari sehari ke sehari...
kalo dibiarkan lemak2 tersebut semakin sukar utk di buang...
kebanyakan wanita yg pernah melahirkan ank macam sy ni..
pasti berhadapan dgn masalh perut buncit...
lemak yg sy kumpul msa hamil tu hingga lepas pantang..
ado lagiii...heee
yolar mase pregnant alasan nk kasi baby makan berkhasiat n
takleh kerja berat..
lepas salin alasan lotih jaga ank plak...
maka dgn itu lemak tu tidak dibuang...
tapi..jeng jeng jeng...
mujur lar ada ubat herba turun temurun dari opah sy...
jamu hamsiah...hehe..
maka bila ank sy nk masuk sethn baru lar perut kembali normal..
mmg tak dinafikan dlm tempoh lemak kt perut tu..
kdg2 mmg aar terasa kurang keyakinan berdepan dgn masyarakt...
namun tebalkan jer muka tu...
lagipun org tak perasan sgt pun...
pandai2 aar cover line..kih kih kih...
apabila perut buncit dpt dikempiskan rasa gembira bukan kepalang..
hidup penuh keyakinan..hehe..
jadi kalo kengkawan ada masalah cam sy tu..
jgn risau usaha skit...
alaa skarang ni ada byk cara utk membuang lemak dlm badan...
cuma kena hati2 jgn terpedaya ngan produk yg palsu dipasaran yer...
antaranya buat rawatan di salon..
ataupun sauna di umah...
ataupun diet yg di syorkan oleh doktor...
kata org dulu2 kalo tak nk perut buncit jgn skali2 minum ais...
actually tu mmg petua yg paaaling mujarab..
tak caya jgn minum ais selama sebulan..
haa tgk perut tu ada ramping skit tak...
kalo ada di kalangan teman2 yg berdiet tu..
pasti kan byk2 minum air yer...
kang nk buang lemak punya pasal...
masuk icu...sape susah...
moral hari ni..
hendak buang lemak di badan tu jgn sampai memudaratkan diri n famili..
bior lambat asal selamat...
selamat berbuka puasa 2010

Tuesday, August 24, 2010

ramadhan bulan kelebihan..

salam ramadhan dari saya...
alhamdulillah..
didalam keletihan menjalani ibadah puasa..
byk kelebihan yg saya dapat..
di bulan mulia ni sebagai ingatan kpd diri..
mlm tadi..
nyata tazkirah di masjid bandar bukit puchong..
memberi kesan kpd hati sy..
berbanding mlm yg sblm nya..
bimbingan ustaz..
tentang keimanan zaman kini yg amat tipis..
mengigatkan sy ttg gejala sosial yg melanda...
sekadar ingatan kpd diri n famili yg dikasihi..
tambahan pula diri menjadi nadi keluarga..
sempena bulan barakah ini..
salah satu ingatan ustaz...
ttg makanan kita..
mungkin ramai antara kita mencari2..
bazaar mana yg menjual makanan tersedap...
tetapi berapa ramai dari kita mencari2..
bazaar mana menjual makanan barakah../?//
ya..
makanan barakah...
iaitu makanan yg disediakn oleh muslim yg menutup aurat..
n solat 5 waktu..
hakikat nya..
mmg menyedihkan..
ingatan ustaz lagi..
ttg sedekah kita...
berapa ramai dari kita senang hati..
memberi sedekah ke masjid sebanyak rm80..
sedangkan kita mampu membayar astro setiap bulan...
apa yg pasti..
doa sy moga kita sama2 saling ingat mengingati..
jom kita sama2 menziarah ank2 yatim yg berdekatan...
skalipun stahun hanya skali..
supaya kita ingat siapa kita semasa tiada apa...
tanpa ibu tanpa bapa...
berkongsi apa yg kita ada..
insyallh kita tidak akan alpa...
alhamdulillah..
syukur kehadrat ilahi..
tuhan memberi rezeki kpd sy sekeluarga..
beserta peringatan...
kpd teman2 n rakan taulan..
moh kita ramai2..
meriahkan masjid n surau dgn solat tarawih..
terutama 10 mlm terakhir...
mlm yg ditunggu2 setiap thn..
moga kita sama2 beroleh keberkatan..

Sunday, August 22, 2010

demo at Ampang Point...

salam sayang dari saya..
hmm..
hari ni saya relaks sekejap..
bkan apa nk kumpul tenaga utk berperang lagi..
perang biskut...
ate..stahun hanya skali..
hehe
haa..
ni lah demo irabakeri kt ampang point selama 2 hari..
kt sana sy demo biskut raya..
ha cik nurul AF kita tu pun teringin gak nk buat biskut tat nanas..
tapi sy tgk ketaq juga tgn dia menekan biskut tu keluar..
hehe..
org sarawak mmg minat giler ngan tat nanas ni..
abg bob n cik nurul kita pun borong biskut tu...
nk bawak balik sarawak..
hmm..ok gak tu..
bukan sonang kita nk suruh artis beli biskut ngan kita..
apapun tima kasih kt abg bob n k.nurul...
peramah diorg tu..
bila tgk balik sy buat demo tu..
rasa nak gelak pun ada..
bukan apa...mungkin ada..
teman2 zaman skolah menengah n zaman kolej dulu yg mengenali sy..
 bukak je citer bab malu2..
mesti member pun gelak besar..
hehe..dulu kalo nk citer pasal malu nih..
sy mmg pemalu tahap gaban..
sbb kalo ada kena bentang kertas kerja..
mesti suara tak kuar..
pegang kertas menggeletar..
atau sonang citer nk pitam..
haha..
apapun itulah zaman dh lama ku tinggalkan...
hmm..
sblm slot irabakeri utk  2nd.day...
sy sgt tertarik dgn kegigihan en.jamil ni..
beliau mampu melukis menggunakan kaki..
malah dapat income bulanan lagi..
dan yg menariknya beliau mampu drive sendiri ke ampang point..
uish..
itu sudah terlalu hebat bagi saya...
sedangkan sy sendiri belum tentu sehebat beliau..
itulah teman2 n familli ku yg disayangi..
sedangkan oku mampu berdikari n berjaya..
mengapa tidak kita yg sempurna fizikal..
jgn terlalu takut utk pergi jauh..
namun jgn skali2 alpa kpd yg maha Esa..
hmm..
yg ni sicilik yg sgt berminat ngan kek..
yg buat sy tertarik adalah adik ravi..
beliau ada bakat menghias kek..
sbb sy tgk beliau ada kretiviti menghias..
bagi sy menghias kek ni..
kita perlu ubah satu rupa ke rupa yg lain..
itu sebab adik ravi menjadi pemenang menghias kek..
tahniah!..
amboi seronok bnor adik ravi kita tu ye..
oklah..
selamat berbuka puasa kpd semua..
walau dimana jua berada..
dubai, qatar, denmark, uk, indonesia, singapore..
di segenap lapis dunia..
anda tetap umat islam yg disayangi..
selamat berpuasa...

Friday, August 20, 2010

production biskut raya 2010

salam sayang dari saya..
sepanjang ramadhan syukur ke hadrat ilahi..
limpah kurnia yg tak terhingga...
mmg menjadi trend ramadhan tiba..
gembira n syukur bertamu dihati..
tahun ke tahun ada shj rezeki...
alhamdulillah...
thn ini irabakeri mengorak langkah..
membuka laluan ke sarawak n dubai n melaka..
insyaallh..
moga peluang yg terbentang..
akn lebih luas lagi di thn akan dtg..
tima kasih kpd teman2 n famili..
yg tak putus menyokong irabakeri..
hmm..
inilah batch pertama utk first day..
production biskut raya 2010..
dari irabakeri..
alhamdulillah saban hari..
kami bertungkus lumus mengeluarkan biskut dari dapur..
hanya utk memenuhi kehendak pelanggan..
yg dh mula ingat dgn produk irabakeri..
bagaikan pisang goreng panas..
stok baru sehari kt umah dh kena keluar menjengah pasaran..
aduhai biskutku biskut ku..
yg kelakarnya..
ada pelanggan yg masih ingat biskut sy..
pernah beli 2thn lepas..
aik..
itu sudah baik..
alhamdulillah tima kasih byk2..
sekalipun byk produk biskut raya dipasaran..
kenapa kah biskut irabakeri juga yg di mimpi2..
haa..
jawap nye hanya satu air tangan irabakeri..
yg amat menjaga kualiti dan rasa nya...
setanding masakan chef..
kalo tgk memori berniaga..
fuh..
pastinya sedih n gembira bertamu..
pasti habis tisu..
5thn lepas sy adalh diantara peniaga bazaar ramadhan..
berniaga kek n biskut raya..
yg sedih nya bila hari hujan...
yg gembiranya hari pertama puasa n cuaca elok..
jual apapun licin..
bila nk berbuka sy bertukar juadah ngan jiran niaga..
cuma 3thn kebelakangan ni..
sy tidak berniaga di bazaar..
rindu gak ngan suasana tu...
citer tentang biskut raya ni..
buat hati terimbau memori lama..
hehe..
dulu masa kecik2..
jiran depan umah namanya kak kayah..
haa..
umah kak kayah ni lah pot org kampung membeli kuih raya..
sy masa tu pun kecik benor..
ikut2 arwah nenek pegi tgk org masak kuih bakar kcang..
ketabahan org dulu2..
masak kuih bukan ada oven cam zaman la ni..
bakar kt dapur je..
fuh rindu nya ngan kuih tu..
insyallh thn depan kalo takde hal..
nk jugak buat kuih kegemaran tu..
bukan takde dipasaran tapi..
rasanya tak sama dgn yg original..
okay lar setakat ni..
mcm takde idea nk berceloteh..
kan ape ini pun curi2 masa..
jadual ramdhan terlalu padat..
alhamdulillah..
hariraya nnt akan menjadi lebih berkat..
selamat berbuka puasa..
selamat menunaikan solat tarawih..

Friday, August 6, 2010

biskut raya 2010-part2

salam dari saya..
hmm hari ni selesai sudah  ‎
12 jenis biskut dipasaran..
almond london..tart nanas..rainbow cashewnut..tart oren strawberry..hazelnut..tart manggis bluberry..pistachio nut..butterfly choc chip..choc oat..honey cornflakes..choc corflakes..
dptkan biskut raya 2010 dgn
harga pasaran...
1bx - rm25
5bx - rm100
10bx - rm180
pertanyaan call/sms 0123481103
inilar biskut pistachio nut...
sy suka sgt makan biskut nih..
sbb...jeng jeng jeng..
selain dlm nya ada kacang pistachio..
tpg biskut yg rangup..
sy suka dgn choc wrna hijau tu..
nampak menyelerakan...
biskut ni plak namanya..
rainbow cashew nut..
tau tak nape?//..
hehe..sbb luar tu ada 3 color..
ank sy suka tu..baru 2thn pun dh pandai pilih..
lagipun kt dlm biskut tu ada cashew nut...
yg ni tak kurang sedapnya...
tgk luar tu pun dh suka..
bentuk manggis tapi dlm nya ada inti bluberry..
haa..kalo bli ngan irabakeri mesti tak rugi...
luar cantik dalam pun ada inti...
hmm..yummy..
sape yg tak suka biskut aiskrim nih..
tapi irabakeri punya ada rasa peanut yg wangi..
skali pandang ingat buah oren..
heheh..
oh biskut oren rupanye ek...
nilar biskut bentuk oren inti strawberry...
yg ni tak kurang sedapnyer...
smua org pasti suka dgn kerangupan cornflakes..
satu utk saya..satu utk biskut..
2 utk biskut..smua utk saayaa..
tapi sy punya salut choc..
laagi best...
haa...
sape tak kenal ngan biskut almond london nih...
boleh dikatakan setiap rumah mesti wajib ada...
ank sy kalo dpt biskut nih mesti coklat yg atas tu jer yg licin...
haish...
yg ni ramai juga yg suka..
biskut honey cornflakes..
sy ingat lagi thn lepas ada yg tak dpt...
stok abis daa...
hmm..
ni nampak jer putih..
tapi dlm nyer hazelnut...
mmg ramai yg suka dgn hazelnut...
ahaa...
nilah biskut kegemaran sy...
tart nanas...
dulu kecik2 kalo gi beraya...
mesti nk makan tat nanas..
kalo tak mau nyer mimpi nk biskut tat nanas tu....

okey lah..
hari ni sy pun keletihan...
nk kedapur..pastu nk kedepan...
apapun rajeki...hehe
di kesempatan ini..
sy sekeluarga ingin mengucapkan
selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak...

Thursday, August 5, 2010

promosi biskut raya 2010-part1

salam sayang dari saya...
mungkin ramai yg dh tempah biskut raya..
kpd yg masih tercari2..
jom tgk biskut sy yg semua nya menggunakan butter...
minggu nih nampak nya sy dh mula buzy ngan biskut raya plak...
namun kpd yg berminat ngan kek2 sy..
jgn risau sy terima tempahan anda..
hehe..hari ni 5 jenis biskut raya dh keluar dr dapur sy..
jom kita tgk biskut apa tu.?//..
sy perkenalkan ..
yg ni adalah biskut tart oren strawberry...
biskut lembut mcm biskut tart nanas..
tapi sy gunakan jem strawberry...
tentu rasanya enak memandangkan biskut ni ada inti...
rasa sedap rupa pun ada..
ha pakej menarik tu..
 
yg ni plak...
 tart jem blueberry btk manggis...
biskut ni pun sy byk guna butter..
yg ni pasti ramai dh tahu..
ya btul..tart nanas...
guna butter jugak..
 yg ni biskut oat cornflakes..
ada choc..
hmm masa bakar tu naik bau choc nyer...
fuh!..
kalo bulan puasa tak tau la camne..
wangi btui...
 
yang ni plak..
biskut choc chip btk rama2..
haa lain dr biasa..
hehe..
bila makan tu rasa kerangupan nye...
ish tak sabor nk raya...
okay nilar dia..
biskut raya irabakeri batch pertama..
tunggu laagi yer..
esok batch kedua akan menyusul...
ha ha hi hi hu hu...

kpd yg berminat:-
sy menjual biskut raya 2010 pd harga yg sama...
1bx = rm25
5bx = rm100
10bx= rm180

rebutlah peluang ini..
jgn ketinggalan dptkan tempahan anda hari ni jugak...
call/sms 0123481103

Wednesday, August 4, 2010

sekitar karnival pengantin AEON2.

salam dari sy..
haa..inilah dia keadaan booth sy di karnival pengantin AEON2...
kebanyakan yg dtg mmg bakal2 pengantin..
dari bulan sept hinggalah ke tahun depan..
bagus..bagus..
elok jugak pegi karnival mcm ni yer...
rata2 yg dtg mmg tujuan nya adalah utk mencari2...
ada yg cari caterer kegemaran..
ada yg cari pakej andaman profesional..
tak kurang jugak wedding planner...
bukan ape seumur hidup tu hanya sekali..
tu yg nk cari yg terbaik...
inilah diantara produk2 irabakeri yg di promo..
bertemakan pakej2 menarik..
yg kelakarnya...
ramai jugak yg terkejut kek tu kek betul..
dan boleh dimakan...hehe
itular kek fondant..
nampak cam tipu tapi btul punya...
rugi sape yg tak pegi ke karnival nih..
sbb ade sesi test makan makan kenduri..
sesi makan makan cheese n choc moist cake..
alhamdulillah kenyang jugak lar dua hari kt karnival tu..
tima kasih kpd rakan2 seperjuangan..
orange vision resources..
 nurul izah caterers..
hidayah maju caterers..
ekhwan caterers...
chantiq anggun..
hope we'll be good partner..
insyallah..
haa..dlm sibuk2 tu..
ada lar jugak mase curi2 ikut acara yg berlangsung tu...
berarak pengantin...
hehe..
ni antara customer bertuah saya..
tak tau ar sape yg tangkap gambor nih..
tetiba ada kt dlm kamera..
pagi hari ahad..
hm sempat lagi tu si pedot tu membawa tentera kekarnival...
tghari dh nk balik ipoh...
firdaus tu bukan main syok lagi pakcik ijan nye dtg..
siap ikut kedapur sampai lar ketaman...
naik rimas pakcik nye tuh..
ish ish..
same cam emaknye dulu ikut makcik naja nye..
hehe..mak borek ank rintik..
hmm..nilah salah satu kek yg dipamer kt booth sy..
insyallah sy akan muatnaik kt blog nih lagi..
sikit sikit lar yer...

moral: kepada kengkawan yg masih mencari2 pakej kek kahwin cepat2 tempah ngan sy..nnt terlambat...
bye

Hari Guru dan Harijadi bersama irabakeri

Assalamualaikum.. Salam sejahtera dan salam penuh kaseh sayang dari irabakeri..skali lagii..berkesah tentang tempahan kek2 menawan dar...