Friday, August 27, 2010

ramadhn at ptpl 2010

salam ramadhan dari saya..
hmm..
this wk sy n suami berbuka puasa kt ptpl..
jemputan chef2 kt sane..
suami sy tu terharu gak ngan undangan tu..
al maklumlar hilang sikit lelah ngn kerenah ptpl..
hehe jgn mare..
apapun kami bawa skali pekerja...
 yg sama dok susah senang produce biskut raya 2010..
yolah time susah same2..
time makan sodap konalar samo2 gak..
btul tak?//..heee..
alhamdulillah konyang perut den..
yg benornya..
cuaca panas gini bukan kenyang ngan nasi tapi ngan air..
satu tong air pun blh licin..
makan skit dahaga..
tapi sy suka sgt bubur pulut itam..
mmg sodap...
tular takut nk gi buka kt luar ni..
sbb makanan nye rambang mata..
uih..kontrol nafsu makn..
kang tak larat nk jalan...
nasib baik surau kt sblh tmpt makan..heee
teringat kata ustaz...
nape kt malaysia ada waktu imsak?//
kt arab sane takdo..
hehe..sbb org m'sia kuat makan..
nk brek lambat..slow..slow..
nk stop makan sampai azan subuh..
kuang kuang kuang....
uish..
bkan main hepi lagi si duta tu ek..
yg lawaknye dia nk makan sdiri..
nk duduk atas kerusi cam org dewasa..
baby chair lak dh abis..
aih..sabo jelar..
selesai je makan n solat..
kami pun balik daa..
esok paginyer..
nk kira stok siduta tu dtg daah..
nk jadi jaga biskut raya lak diaa..
hissh..tensen..

ada org kata bulan posa berat badan turun..
btul ker?//..
hehe tak tentu gak kan..
terpulang kpd individu..
bagaimana menjaga pemakanan..
masalah obesiti serta perut buncit
 biasanya akibat amalan pemakanan n gaya hidup yg tidak sihat...
jika dari kecil kita tidak menjaga makan...
pasti sukar apabila menginjak ke alam dewasa untuk mengawal nafsu makan...
maka terjadilah masalah berat badan melampau atau obesiti...
satu kesilapan yg besar dlm diri ialah membiarkan shj masalah itu...
semmg nya perut buncit tidak akan hilang dgn sdiri
malah saiznya akan berganda jika tidak di kawal...
selain memudaratkan kesihatan,
obesiti n perut buncit juga membuatkan kita rasa rendah diri
kurang keyakinan untuk berada di dlm masyarakat...
malah lebih buruk lagi ia menyebabkan kita menjadi malas
kerana anggota badan terlalu berat untuk menampung kerja...
kini masalah obesiti n perut buncit
bukan hanya dialami oleh wanita yg tua atau lepas bersalin...
tetapi ank muda n remaja juga dh mula terlibat...
berikutan faktor pemakanan yg tidak dikawal sejak kecil...
biasanya berpunca dari sistem penghadaman yg tidak betul...
susah buang air besar n byk mengambil makanan berlemak...
ramai wanita yg pernah melahirkan ank berhadapan masalah perut buncit
kerana lemak terkumpul ketika proses pregnncy...
malah bertambah lepas besalin...
jika tk dijaga...
pastinya perut akan membuncit dari sehari ke sehari...
kalo dibiarkan lemak2 tersebut semakin sukar utk di buang...
kebanyakan wanita yg pernah melahirkan ank macam sy ni..
pasti berhadapan dgn masalh perut buncit...
lemak yg sy kumpul msa hamil tu hingga lepas pantang..
ado lagiii...heee
yolar mase pregnant alasan nk kasi baby makan berkhasiat n
takleh kerja berat..
lepas salin alasan lotih jaga ank plak...
maka dgn itu lemak tu tidak dibuang...
tapi..jeng jeng jeng...
mujur lar ada ubat herba turun temurun dari opah sy...
jamu hamsiah...hehe..
maka bila ank sy nk masuk sethn baru lar perut kembali normal..
mmg tak dinafikan dlm tempoh lemak kt perut tu..
kdg2 mmg aar terasa kurang keyakinan berdepan dgn masyarakt...
namun tebalkan jer muka tu...
lagipun org tak perasan sgt pun...
pandai2 aar cover line..kih kih kih...
apabila perut buncit dpt dikempiskan rasa gembira bukan kepalang..
hidup penuh keyakinan..hehe..
jadi kalo kengkawan ada masalah cam sy tu..
jgn risau usaha skit...
alaa skarang ni ada byk cara utk membuang lemak dlm badan...
cuma kena hati2 jgn terpedaya ngan produk yg palsu dipasaran yer...
antaranya buat rawatan di salon..
ataupun sauna di umah...
ataupun diet yg di syorkan oleh doktor...
kata org dulu2 kalo tak nk perut buncit jgn skali2 minum ais...
actually tu mmg petua yg paaaling mujarab..
tak caya jgn minum ais selama sebulan..
haa tgk perut tu ada ramping skit tak...
kalo ada di kalangan teman2 yg berdiet tu..
pasti kan byk2 minum air yer...
kang nk buang lemak punya pasal...
masuk icu...sape susah...
moral hari ni..
hendak buang lemak di badan tu jgn sampai memudaratkan diri n famili..
bior lambat asal selamat...
selamat berbuka puasa 2010

No comments:

Post a Comment