Sunday, May 23, 2010

kuih tradisional...

Pada zaman moden ini, tidak ramai lagi yang suka membuat kuih tradisional...dek kesibukan masa dan tuntutan kerja maka tidak ramai yang tahu membuat kuih muih tradisional...malah di pasar2 mlm juga sudah jarang peniaga yang menjual kuih muih tradisional..masih sy teringat ketika hamilkan siduta dulu..sy mencari pasar2 yg menjual kuih muih tetapi hampa...kalo pergi kepasaraya yg ada jual pun harganye tidak setanding dengan rasa kuih...mmg hampa...akhirnyer buat sendiri...namun peminat kuih muih tradisional masih ada...ini terbukti semasa majlis kawin adik sy thn lalu dikeramat...sy membuat kuih lebih kurang 500 bj..tetapi tidak cukup...mini reunion dirumah sy juga kuih tradisional...mmg diminati...apakah kerana tradisi atau aroma kuih itu...tepuk dada tanya selera...Bak kata abg seguru(a.tapa)..kalo zaman dulu org akan tanye kuih ni sape yg buat?...tapi zaman skarang org akan tanye kuih ni beli kt mane?...hehe

Haa kt sini sy akan beri beberapa resepi utk kuih tradisional ye...manalar tau ade yg minat nk buat sendiri tetapi susah nk mencari resepi....
kuih seri muka...
kuih ni kegemaran suamiku..tapi kalo chinese dia kt lebih manis...alaa itupun dh 10 thn lepas ingat lagi ke rasenyer ek...hehe
bhn2:
300gm beras pulut
150gm gula pasir
2bj telur
1bj kelapa: perah santan pekat-150ml + 400ml cair
3sudu makan tpg gdm
1sudu makan tpg jgg
sedikit warna hijau
10helai daun pdn: kisar ngan air- 150ml air pdn
garam sikit aje

bhn pemekat:
3sudu makan air
1sudu makan tpg jgg

cara2 membuatnyer:
-rendam beras pulut selama satu mlm atau 3-4jam. bilas n toskan.
-pukul telur n gula pasir sampai hancor. masuk tpg gdm n tpg jgg. gaul rata.
-baru masuk santan pekat, air pdn n warna hijau. kacau rata. ketepikan.
-pulut n stn cair n garam tu satukan...pastu ratakan dlm loyang atau acuan 22sm n kukus dulu hingga masak...lebih kurang 15-20 minit..
-bila pulut dh masak gaul ngan bhn pemekat tu, pastu tekan2 supaya mampat...pastu masuk dlm pengukus n tuangkan bancuhan tpg gdm tadi tu...kukus lagi selama 15 minit atau hingga masak.
-kuih tu mesti disejukan selama 2-3jam baru boleh dipotong...kalo tak kuih tu hancuss...

tips kukus- api jangan terlalu kuat..kuih tu akan berlekuk2 atasnye...
-api jangan terlalu perlahan nnt kuih lambat masak.
-Lap penutup kukus kalo jenis yg kuat berwap, dlm 8minit skali...
-utk mengelakkan kuih terlebih masak letak penanda minit supaya masa tepat...
-nk tahu kuih masak ke tak guna lidi cucuk atas kuih, kalo tak melekat maknanyer kuih tu dh masak...

kuih donat
hmm...kuih ni kegemaran siduta tur...kadang2 boleh tak makan nasi..hai..kecik2 lagi dh tahu kuih sedap yer...

bhn2 A:
240gm tpg berprotein tinggi
60gm margerin
1bj telur gred A - dipukul
1/2 sudu teh garam
minyak masak
bhn2 B:
60ml susu segar
2sudu makan gula kastor
1sudu makan yis kering
50ml air suam

gula halus/ snow powder - utk sira

cara membuat nyer:
-tapis tpg n garam. masuk telur n marjerin hingga sebati.
-tuang bhn B dan gaul rata. uli doh tu hingga lembut n kenyal. pastu letak tepi biar naik dua kali ganda selama 1/2 jam.
-dh 1/2 jam uli doh tu lagi. canai setebal 1sm n terap ngan acuan donat. susun doh tu dlm dulang pembakar yg dh ditabur tpg. biar selama 20minit lagi..
-goreng donut ni dlm minyak yg banyak. toskan
-kemudian sira donut ni ngan gula halus atau snow powder.

tips donut: -pastikan telur tu gred A..kalo tak donut kurang cecair..mungkin keras skit atau tak gebu.
doh tu kena diuli hingga kenyal baru donut tu akan lembut.
-semasa tunggu donut kembang guna tepung untuk elakan dari melekat ke dulang. jgn guna minyak nnt menjejaskan proses donut untk kembang...
-kalo nk sira tunggu minyak tos sikit baru sira..kalo nk gula tahan lama guna snow powder...

kuih ketayap/ kuih gulung
ha..yang ni plak kegemaran pak cu siduta tu ijan n bondaku esah...dulu cuti skolah mesti beli kuih tu, tapi bila dh slalu buat dia jemulak..hehe..bebudak mmg gitu...
bhn2:
250gm tpg gdm
250ml air daun pandan
175-200ml air
125ml cawan susu cair
2bj telur
sedikit warna hijau
minyak masak
garam sikit

bhn2 inti:
2bj kelapa parut- putih
200gm gula merah
100gm gula pasir
2helai daun pandan
500ml air
1sudu teh garam

cara membuatnyer:
-inti: masak air, gula merah n gula pasir dlm kuali hingga gula larut. baru masuk kelapa, daun pdn n garam. kacau hingga kelapa agak kering. sejukan.
-bancuh tpg gdm, telur, air pandan, susu cair, air n garam hingga sebati. masuk pewarna sikit. ratakan
-panaskan kuali n sapu sikit minyak. tuangkan satu senduk n ratakan dlm kuali hingga nipis. dh masak angkat.
-dh sejuk sikit, bubuh inti kelapa manis tadi n gulung kemas yer.

tips: -jgn masak inti manis hingga kelapa terlalu kering nnt bila dh sejuk inti tu agak keras..
-semasa mendadar kuih sama macam telur dadar..kena cepat n steady..
-kalo nk tahu kuih tu dh masak..tgh2 nyer tu dh keras ler sme cam telur dadar..

kuih pulut panggang
bhn2:
300gm beras pulut
125ml santan pekat
garam secukup rasa
daun pisang- layur
lidi atau stapler

bhn int:
80gm udang kering-kisar
10tangkai cili kering-kisar
10bj bawang merah-kisar
2ulas bawang putih-kisar
1sudu teh sebuk kunyit
1btg serai-kisar
1/2 bj kelapa parut putih
garam sikit

cara membuatnyer:
-rendam pulut 1mlm. pastu kukus ngan santan n garam hingga masak. sejukan
-gaul semua bahan2 inti n goreng tanpa minyak hingga kuning atau ringan dari sebelumnyer..sejukan.
-ambil sikit pulut dan ratakan atas daun pisang tu. letak inti n gulung kemas. tepinyer tu letak lidi atau guna stapler pun blh..tapi bila makan hati2 yer...
-dh tu boleh panggang atas kuali jer hingga daun pisang tu agak garing...

tips: - daun pisang tu guna yg keras skit kalo tak bila dipanggang daun tu cepat layu...
-utk inti tu..kelapa nyer digaul ngan bhn2 dulu bior mesra...
-inti tu jugak jgn terlalu kering nnt rasenyer kurang enak...

Okey lar ek...sy kasi resepi ni..lotih dh kpala den nk memikir nih...esok sy kasi lagi insyallah...kan ape kesian kt suami2 kt luar sane teringin nk makan kuih tradisional tapi kena tunggu balik kg...baru lar dpt makan..ish ish ...kesian..nk beli rase tak serupa...lagipun skarang kan zaman kegawatan ekonomi..isteri2 kenalah rajin2 kedapur...bak kate org tua2 nk tambat hati suami...tambat tang perut nyer...hehe..wasalam...

3 comments:

ira-bakeri said...

kalo ade yg kurang pasti ttg resepi ni boley lar tinggal komen kt sini...nnt ade mase sy reply..tq selamat mencuba...

Nora Ahmad Ahsan said...

Nk tny yg kuih seri muka tu..bila pulut da masak masukkan bahan pemekat..bahan pemekat tu ape?

ima imanarima said...

Semua kuih kegemaranku cuma tak pandai buat kuih je
In sha Allah akan dicuba....Tq 4 sharing

Post a Comment