Monday, May 31, 2010

makanan anakku sihat n pintar...

okay...hari ni sy ingin berkongsi cerita tentang pemakanan siduta sejak kecil...memang sejak kecil sy amat menitik beratkan tentang makanan beliau..yolah bukan ape kalo makanan tidak sihat...nnt macam2 penyakit yg bertandang...sy sebagai ibu adalah org yg bertanggung jawab bila dia kurang sihat...hati ibu mane yg sanggup melihat anknyer sakit...masih sy ingat siduta itu dulu..sy perkenalkan kpd makanan bayi seawal 51/2bulan..itupun mak n bibik sy dh mula bising nape x nak dibagi makan...hehe..sy bukan xnak dengor ckap org tua2 tapi sy takut ank sy nnt obesiti...org tua2 kate ank kurang menangis mlm kalo dh diberi makan seawal 4bln..tapi siduta x menangis mlm..cuma bangun susu waktu mlm 2-3kali jer...so, tidak lar menjadi masalah kpd sy...namun pada waktu itu sy juga mengalami konflik pd usia berapa nk mulakan makanan pejal untuk baby sy..at last jumpa doktor kate 6bln...mak kate 5bln...so sy pun pilih 51/2bln...hehe ok lar tu...tapi sy bagi tengahari jer...
masih sy ingat makanan pertama yg diberi..sy masak bubur nasi bersama carot yg diblend..kali pertama masak buang sbb terbanyak sayur...kali kedua kurangkan sayur ok...alhamdulillah...siduta tu suka...tapi bila menginjak 1bln beliau mula lar jemu..jadi sy ambil keputusan selang seli ngan makanan bayi nestle pelbagai perisa buah...lagipun sonang skit keje..hehe...tular yg pelik tu kecik lagi dh pandai jemu..ish ish..bila usia siduta tu dh nk masuk 1thn..dia mula pandai pilih makanan...kasi nasi lembik tapi bukan bubur...lama2 dia pun ikut makan kt meja..dgn itu smua org pun x dpt makan dgn aman damai lagi...haha...
itular kadangkala sy lihat ada ibu2 yg kurang prihatin pada makanan ank...ibu2 jgn lar cam tu kalo buzy pun kesian kt ank kecil...bukan ape kalo dr kecik kita tak biasekan makanan yg sihat...nnt bila besar ada kesan nyer tu...mcm adik bongsu sy dari kecik xnak makan sayur...susah btul...duduk ngan sy dulu..mula2 tu kitorg masak special gulai masam jer utk dia tapi lama2 sy terapkan sup sayur letak carot..lepas tu kobis lak...at last dia makan gak sup carot tu...tapi masih tak nak sayur sawi..oklar tu...tular kdg kala sy dgr ada org tak makan sayur...tak minum susu...kesian tu...kalo betul ank kita tak makan sayur kita cuba pula cara yg mungkin menarik minat ank kita tu...mesti try n error...salah satu cara semasa memasak tu cuba anda masukan makanan yg dia suka bersama bentuk menarik...pilih sayur yg kurang pahit dahulu...lama2 baru tukar sayur...biar makanan tu nampak sedap untuk dimakan...
kalau boleh jadikan waktu makan menyeronokan...jgn time makan kt dok marah ank..ha tu pantang org dulu2 tu...sbb lain kali ank2 susah nk makan...jadikan masa makan tu masa santai sekeluarga...ank2 ni tahu menilai riak muka ibubapa nyer...suka ker marah ker...yolar kepimpinan melalui teladan...itular org tua2 kata pantang bergaduh time makan...nnt ank2 pun ikut jejak langkah kita..hehe..apabila ank makan dengan selesa n sihat...nnt lama kelamaan ank dpt membesar dgn pintar...yea...
haa..lihat lar ank yg ceria...hehe..nk pegi keje pun senang hati...oh ye..sy nk kongsi ngan teman2 smua tips ank2 bior berselera makan...nk tak?...
pertama: benarkan ank anda makan sendiri selepas umur 1thn..yolar mmg leceh nnt bersepah tetapi cara ini mampu membantu perkembangan ank2..
kedua: makanan yg berwarna warni mampu menarik minat ank..gunakan kombinasi lauk pauk ngan sayur...biasanyer sy masak ikan dihias bersama carot n seleri potong dadu...cantik tu...
ketiga: tukar lar makanan tu setiap hari..jgn lar kasi ank2 makanan yg same je..kita org tua pun jemu...siduta tu dulu sy tukar2 gak sayur nyer tu termasuk bayam mcm ank popeye tu..hehe
keempat: makan lar bersama ank...kerana ank kecil ni sgt gembira bila makan beramai2...buktinyer bila siduta tu baru je lepas makan tapi bila tgk kitorg makan diapun nk makan lagi..perut kecik jer...ish ish
kelima: berikan makanan yg mudah dipegang...seperti jejari kentang atau nuget..kdg2 ank teringin nk pegang makanan sendiri..so, kasi can lar..
keenam: pastikan dekat dgn waktu makan jgn diberi susu atau sebarang makanan..itu boleh menyebabkan ank kurang makan...kalo nk bagi pun 1jam sblm nyer...
ketujuh: biasakan diri kita memuji ank bila dpt abiskan makanan..mmg lar siduta tu dulu bila abis makan dia tepuk tgn..kitorg pun geli hati tgk...hihi..
haa..yg ni masa si duta umur 11/2bln...sy ade kasi sup pasta..nk resepi nyer...ambik note...
80gm pasta
1ulas bwg putih
1bj bwg merah
1btg lobak merah- potong dadu
1bj kentang -dadu
1btg seleri-potong halus
1liter air rebusan
cara membuat:
-pasta tu kena direbus sekejap bagi lembut sikit...pastu tapis...blh tgk arahan kt pembungkus..
-tumis bwg n masuk kentang hingga empuk..
-dh okay masuk lak lobak n seleri..
-dh lembut semuanyer baru masuk pasta kejap n tutup api....
-bila sejuk kasi ank makan...
yg ni plak bubur nasi ceria...
beras segenggam
air 2-3cawn
1/2 btg lobak merah
brokoli sedikit ajer
cara: -masak beras tu ngan air hingga kembang pastu masukan brokoli n lobak merah..bila dh okey masuk dlm pengisar..kisar kejap jer tau...kalo lame nnt nasi tu tak sedap dimakan...

moral hari ni...sebagai ibu pastikan lar ank anda makan makanan yg sihat..tidak ade satu jenis makanan pun yg memudaratkan...tetapi kesilapan kita didlm pengambilan nyer...mm sama2 lar kita membuat perubahan...kesihatan ank bermula dari ibu yg bijak menilai yg terbaik..insyallah..wasalam...


No comments:

Post a Comment