Friday, May 7, 2010

chocolate 'gift pack'....

haa...inilah coklat bentuk kunci....memandangkan sy telah selesai membuat coklat kunci jadi saya pun mendapat ide untuk dikongsi bersama kengkawan..bagaimane nk buat coklat ni...lebih kurang ler yer...
Hari ini irabakeri ingin bercerita ttg kehebatan coklat...Kini coklat amat popular di kalangan kita semua. Pada hari ini coklat terdapat di dalam pelbagai jenis, warna, rasa dan bentuk. Ia juga terdapat di dalam pelbagai bentuk makanan seperti kek, mufin, biskut, gula2 n sebagainyer....malah lebih istimewa coklat mula dijadikan 'gift pack' untuk dijadikan kenangan pada sebarang majlis....
Coklat mmg bagus untuk kesihatan kerana ia berupaya memberi reaksi positif pada tindakan kimia otak n memberi mood yg baik kepada seseorang..Aroma n kelazatan coklat memberi impak yang sangat baik untuk kita. Kadangkala ramai orang menganggap coklat penyebab gemuk dan sakit jantung..Tetapi percayalah...tiada makanan yang memudaratkan selagi diambil dengan kadar yg seimbang dan tidak berlebihan...Tambahan pula..coklat mengandungi karbohidrat, protein, lemak, mineral n vitamin...
Hmm..gambar kt atas ni adalah 'tempering machine'...Alat ni digunakan untuk mencairkan coklat pada tahap yang dikehendaki...coklat dipanaskan pada suhu yang ditetapkan dan sesuai untuk pembuatan coklat berbentuk secara kecil2an atau kemersial....tetaaapi harga nyer amatler mahal...ribu2an ringgit....
Yang ni plak...biaseler kaedah tradisional..hehe..'double boil'....Dimana 2 bj periuk digunakan..periuk yg bawah tu letak sikit air...didihkan...coklat didalam bekas kedua tu mesti dikacau selalu...kalo tak nnt berketul2....awas yer api tak leh panas sgt...nnt coklat tu berketul2...atau mungkin jugak hangit...haa..jgn ingat nasik jer hangit..coklat pun leh...kaedah ni leceh sikit ....kena jaga sbb takut air terrmasuk dalam coklat..habis rosak...dah rugi....
Ha..kaedah ni yang paling digemari oleh saya..sbb tak perlu nak tunggu...petik suiz ajer....tetapi coklat tu kenalah ditengok2...tetapkan selama 30saat..pastu kacau dulu...kalo blum cair panaskan lagi yer...sehingalah coklat tu cair...pastikan coklat tidak dipanaskan serentak 2minit...dan tidak berlebihan masa kerana coklat tersebut akan rosak...jika tak cukup cair cuma tambah 10saat jer...kacau...
ok...cairkan coklat putih n campurkan sedikit warna pink rose....gaul n tuangkan kedalam acuan bentuk kunci 1/4 acuan sahaja...tunggu keras sikit...atau masuk petiais 5saat jer...pastu ambil sebahagian coklat putih yg cair tu gaul ngan almond nib n biskut hancur...apa2 biskut pun boleh eg oreo, marie...yg penting hancurkan yer....pastu letak diatas acuan yg 1/4 tadi kasi penuh lak...pastu masuk peti ais lagi 15minit keluarkan..haaa..dah siap...boleh digunakan untuk acuan lain juga...ikut suka lu..hehe
Yang coklat bentuk hati lak....mula2 cairkan coklat cam biase....tuang coklat putih tu kedalam acuan bentuk hati atau guna aje tin kek bentuk hati tu...Setelah keras potong sikit tang tengah tu bentuk hati gak ler...pastu boleh ler isi coklat mm warna warni....letak ler bunga sugar paste sebagai hiasan atas kotak tu.....mmg sesuai dijadikan hantaran tu...asyik coklat ferrero ajer jemular plak..skali skala tukar menu..hehe
ish ish...cantik gak kalo jemu makan kek..ha buat coklat sdiri...baruler surprise...cairkan coklat...tuang atas tin 4segi...dah keras potong menjadi rectangle...yang tepi tu hias guna coklat putih pun boleh...pastu hias ngan bunga sugar paste...x tau buat bunga tu beli jer kat kedai hehe...takpun ambil bunga kat luar umah jer...
hmm..coklat berinti...tuang coklat cair kedlm acuan...biar kejap pastu terbalikan acuan supaya coklat nipis sahaja yg tinggal...biar keras dulu..sementara tu ratakan lebihan coklat dgn scraper atau pisau pun boleh...isikan inti coklat atau coklat yang dah dicampur dgn kekacang, inti kelapa atau ape2 jer...masukan kedlm coklat tadi 3/4 acuan...selebihnyer penuhkan dengan coklat cair...keraskan lagi..ok siap dah...
Yang lebih kurang sama ngan yang tadi gak...cuma kita gunakan acuan tart kecil ajer...intinyer gunalah peanut ker...oren ker ...gaul ngan coklat dulu baru di buat inti yer....ok settle dah gift pack kiter....

Yang ni plak bentuk sangkar coklat...sediakan coklat masakan..cairkan dan biar kejap...balut mangkuk guna kertas minyak...pastu masukan coklat cair dalam piping bag atau bungkusan kertas kcg putih tuh...buat garisan bertindih2..setelah coklat keras keluarkan dari kertas minyak tu..mmm dah jadi...sonang jer...
yang ni pula...corak marble...cairkan coklat berasingan putih dan hitam....tuang coklat masakan hitam dulu kedalam piping bag..pastu buat corak marble diatas plastik/ kertas minyak pun boleh...biar hingga keras...tuang choc putih keatas corak marble itu...ratakan dengan scraper...biar keras lagi...baru boleh potong segitiga atau segiempat...suka hati gak....hehe

Berikut adalah sebab2 kenapalah coklat yg dibuat tu x jadi....
pertama: semasa proses mencairkan coklat tu tak dijaga dengan betul...mungkin termasuk air....
kedua: pewarna yang digunakan tu bukan 'oil base'...mungkin pewarna biasa atau food colour paste...jadi bila nak buat choc...beli warna yg betul ye...
ketiga: semasa mewarna coklat tu guna titik demi titik..jgn terus tuang nnt terlalu pekat warnanyer kan dah membazir....
keempat: jangan basuh acuan menggunakan sabun..ia menyebabkan coklat tidak dapat ditanggalkan dengan mudah lain kali...itupun kalo nk buat lagi...gunaka air suam jika acuan tidak bersih..keringkan dengan baik..
kelima: jika inginkan coklat yg dibuat berkilat...masukan kedlm petiais sekejap semasa proses utk keras..

Selepas ini anda tidak perlu membeli coklat yang mahal untuk yang teristimewa lagi...Buatan sendiri lebih bernilai dari segalanyer..percayalah..ia adalah nikmat sebenar kehidupan...hehe

3 comments:

Cik Angah said...

wah..saya suka choclate celup2...heee~ sedapnya...

irabakeri said...

lain kalin blhlar order ya!!

Anonymous said...

salam, nak tanya, kat mana nak beli acuan bentuk kunci ni ek?

Post a Comment