Saturday, May 29, 2010

kek promo lagi...rich choc cake...

yummy kek ni diorder oleh eyla isa dari kg. tgh...kebetulan anniversary ke-8 tu jatuh hari kek promo...heissh...untung nyer lar ek...hehe...
kek hari sabtu pun settle gak...boleh makan2 hari ni ek...pagi ni jam 7pg dh nk gi keumah lama buat kek...disbbkan gelap sy pun turun tangga tak hati2..kaki kanan ku terseliuh...aduh...nasib baik kaki jer kalo tangan..ish ish...tak tau lar sape nk buat kek tu har...mmm...abis jer buat kek balik dulu sbb kaki ni bengkak pulak...rendam air panas legaaa sikit..nk urut sakit...hai..dugaan btul...
disebabkan ptg nnt nk buat kek kawin untuk Ain Nurlee and azuan-linda...so..sy kasi resepi jelar ek...resepi kuih ari tu tak abis belajor lagi kan...kan...hehe kita sambung k...jgn jemu lak...

kuih lapis...
(kuih ni mmg kegemaran ramai...nk pulak adik sy tu..kalo dapat kuih ni suka sgt2 bukak sehelai demi sehelai...makan satu persatu...ish kelakar...)
bhn2:
1liter santan dr 1/2bj kelapa
sedikit garam
150gm tpg beras
130gm tpg sago/hunkui
sedikit pewarna merah

bhn merah:
300 gm gula pasir
300 ml air
1helai daun pandan

cara2 membuat:
-satukan bhn sirap dlm periuk. masak hingga gula larut n pekat. tapis n biar suam.
-campur tpg beras n tpg sago/ hunkui...pastu tuang sirap gula n santan...kacau sebati.
-bahangi adunan kepada 2 bhgn..satu putih n satu lagi warna merah..
-letak plastik atau sapu acuan dgn minyak sikit ajer...bubuh satu senduk kedlm acuan...kukus jap dlm 5minit. pastu tuang lagi satu senduk warna yg lagi satu tu...kukus lagi 5 minit yer..sampai abis smua skali..
-kuku lapisan yg terakhir tu slama 10minit...kalo tak nnt ade tpg yg x cukup masak...
-sejukan kuih 2-3 jam baru potong..

tips: -nk tau setiap 5minit lapisan tu boleh dituang baru..guna sudu kalo kuih tak lekat maknanyer boleh tuang lapisan baru...
-mmg kuih akan lembik semasa panas..tapi lepas  2 jam kuih tu akan set...
-jgn keluarkan kuih dari acuan sejurus selepas masak...
-lapisan paling atas tambah warna merah supaya lebih pekat...

kuih koci
bhn:
250ml santan pekat-dari 1bj kelapa
200ml air
150gm gula melaka
2sudu besar gula pasir
1/2 bj kelapa parut- putih shj
1/2sudu teh garam
daun pisang- dilayur n siap potong

bhn tpg:
300gm tpg pulut
240-250ml air
30gm tpg gandum
1/2 sudu teh garam

cara membuat:
-santan pekat dididihkan atas api sederhana hingga keluar minyak...ketepikan.
-satukan air, gula melaka n gula pasir dlm periuk. didihkan...masukan kelapa parut n garam..kacau hingga coklat...sejukan..
-bancuh bhn2 tpg hingga rata...ambil sikit n btk kan bulat..leperkan bubuh inti kelapa manis tadi...bulatkan balik..pastu letak kt dlm daun pisang...
-pastu bubuh sesudu santan..bungkus dgn kemas..kalo tak tau bungkus jer cam nasi lomak..ha sonang jer...
-kukus kuih koci tu dalam pengukus yg telah panas selama 15-20minit...

tips: -masa kukus tu...jgn susun koi menegak n terlalu rapat nnt kuih masak tak sekata...ada yg masak ada plak yg mentah..kan rugi tu..
-santan tu masak sekejap jer...kalo lame sangat nnt jadi minyak kelapa lak...
-cara masak inti lebih kurang same ngan inti ketayap...

lepat labu
(haa yg ni mmg favourite sy..tapi kalo beli kt pasar..dulu lar..keras sikit tapi sy suka yg lembut sikit n ade kelapa parut kt tgh2..kat pasar jual slalunyer kelapa tu gaul skali..mcm tak ori...hehe..byk kerenah nih...)
bhn2:
1kg labu kuning- buang kulit n kukus hingga lembut
250gm tpg gandum
250gm gula pasir
garam secukup rase
kelapa parut putih n siap gaul garam
daun pisang- layur n siap potong

cara membuat:
-labu yg sudah dikukus tu kena dilenyek kasi hancuss..
-masuk garam, tpg gandum n gula pasir..gaul sebati
-ambil sikit adunan tu letak atas daun pisang, letak kelapa parut putih kt tgh2 tu...bungkus kemas..
-kukus selama 15-20minit..
-labu boleh ditukar kepada pisang..tetapi pisang masak tu x perlu dikukus terus lenyek jer...

Alhamdulillah..selesai sudah resepi kuih ari ni...hehe insyallah sy sambung lagi kalo ade kesempatan ek..jap lagi nk gi buat kek lagi..nk rehat jap sakit kaki...wasalam...

No comments:

Post a Comment