Wednesday, March 22, 2017

IRABAKERI: resepi mango delight

Assalamualaikum..
Salam kaseh sayang dari irabakeri..
Dapat tempahan tart buah dan juga tart mangga..terus dpt ilham..berkongsi pengetahuan yg sedikit tentang kehebatan buah mangga..dan juga berkongsi resepi kek mango delight nii..
Timakasey x terhingga puan AzZa ye..smoga anda dmurahkn rezeki sllu.amin..d samping tu, jgn lupa follow ig irabakeri..

Kak erah antara peminat fanatik buah mangga. Mmg x kira buah mangga jenis apa asalkan masak. Antaranye harum manis, mangga epal, mangga lily, dan juge mangga chokanan..klo kat kg dulu ada 1 jenis mangga yg bila masak baunye sgt2 la kuat iaitu mangga kuinin (org bgn.datok tau le kan kan hehee)sume tu kegemaran kluarga irabakeri. Mangga yg d gunakn utk buat sos mangga biasenye kak erah guna mangga lily atau chukanan yg btui2 masak ranum.. klo bli perap sehari dua bagi lg manis dan bau buah mangga tu naik. 

Sblm kita ke dapo..jom kita trivia dulu khasiat mangga ..mane tau ada ank2 kecil yg susah nyee nk suh mkan buah📝🌟🍋🍐
1- mangga ni elok utk elakkan penyakit diabetes-jgn dh ada diabetes baru nk bedal mangga..ajer nan haru biru..
2- baik utk mata juga..jgn ingat mkan carrot jer yg cerahkn mata..haa mangga pon elok.
3-blh mencegah sakit jantung dan sakit tulang. Bab ni mmg la sgt2 d galakkan..jom borong mangga. 
4- blh mencegah sakit kanser.
5- baik utk pencernaan. Bagi yg sembelit tu..apalagik blend buat jus mangga. Agen pelawas. Hihii
6- baik utk ibu2 yg hamil sbb byk zat besi dan juga vitamin C. Mane tau kulit ibu dan baby sama2 flwless gitew.
7-menurunkan kadar kolestrol. Haa bagi yg x suka mkn bwg puteh tu.. elok mkn buah mangga byk2 ye.
8- elok bagi elakkan penyakit asma atau sempott.. d samping utk kesihatan dan kecantikan. Okaylar..bebel pjg2..dapo tak berasap..jom jom masak..

Resepi arini pun senang..kek mango delight ni. Kak erah kongsikan kek span yg mudah. Sesuai utk ank2 lepasan spm utk mencuba cuba ke dapo kan kan...
Ok smlm dah tau kan apa peralatan yg d perlukan utk mengadun kek..haa gi ambik cpat..
Kita nak masak kek span mangga dulu..
Ok dh ready cari bhn2 pula ye:-
Telor-300gm
Tpg span mix-333gm
Air 83gm
Minyak-115gm
Puri mangga- 15gram

Caranye:-
Putar gebu telor dgn span mix 4minit. Pastu tuko speed perlahan masuk ayor. Tukar balik speed laju putar lg 4minit. Pastu baru lar d gaul minyak dan puri mangga sebati..kaco dgn pelan2..manja2 gitew..
Bako 20minit suhu 175c.
Nak tau kek dh msak ke blom ccuk lidi satay..klo x melekat kira dh masak letew.

Smentara kita tunggu kek span masak.. jom relax2 dulu..sambil mencobe resepi sos mangga yg sempoii ni..

Bhan:-
Mangga segorr- 2bj
Air 200ml
Gula 150gm
Tpg jagung 1 sudu je

Kaedah nye:- blend jer mangga tu mcm buat jus.. pastu masak atas dapo dgn api sederhana. Dah pekat skit masuk tpg jgg..tutup api. Sejukkan..senang kan..
Sos mangga ni blh tahan lama klo simpan petiais elok2.

Oklar.. kek span mangga pon dh masak. Jom carik bhan utk inti mango delight tu..

Bhan2:-
A
Gula- 100gm
Serbuk agar2- 8gram
Air- 300gm
Mangga segor- 400gm

B
Telor putih- 4bj
Gula- 48gm

C
Krim segor- 100gm
(Siap putor)

D
Jeli segera- 16gm
Air- 300

E
Kek span mangga itu tadi.

Caranye:- masak A hingga cair sedang elok masak. Pastu putar gebu B. Pastu mix A-B-C.

Okaylahh..dah nk siap ni..step terakhir..jom kita wat kje semen menyemen..hihii..
Mula2..
 Lapiskn kek span mangga paling dasar..klo nk tukor biskut marie hancur pun blh tp gaul mentega cair kasi melekat ye. 
Pastu..
 Tuang adunan abc tadi ke dlm acuan.. selang seli mcm biase. Pastu simpan chiller 2jam. 
Lastly..
Blhlar hias dgn hirisan mangga keemasan. Tuang E atas hiasan utk kekalkan kecantikan dan kesegaran mangga..jika AnDa nak cpat hiaskan shj dgn sos mangga pun blh..dah sgt2 shedaoop

Oklar..setakat ni coretan dan perkongsian resepi serta tip tips yg kak erah mampu berikan..segala kekurangan harap d maafi. Tidak ada kna mengena dgn yg hidup ataupun yg mati ye..
Doakan irabakeri sllu..amin.
Wassalam

No comments:

Post a Comment

irabakeri Tcher's day story

Assalamualaikum.. Salam jumaat yg mulia..Smoga kita semua d berkati dan d berikan rezeki kesihatan yg cukup utk meneruskan segala usah...