Thursday, March 23, 2017

IRABAKERI: resepi ban cokelattte

Assalamualaikum..
Apa kaborr sahabatt2 kak erah. Sihat ke? Smoga shat2 sllu la hendak nye ye..
Cuaca arini mendung dan hujan di kebanyakan tempat..maka dgn itu, moh lew kiter panaskan badan dgn membancuh se cangkir coklat panas..uihhh mmg la sesuai sgt...ehhh tapi kurang umphhh klo xde pencicah nye kan kan...haaa apakate kita buat roti cokelattt ala2 irabakeri.. nak tak??? Klo nak moh ke dapo...

Sebelum kita buat roti cokelat...adalahh wajib kita buat dulu inti coklat nye yer..senang jew..buat lebih sikit pun bagusjgk. Blh simpan dan guna sebagai spread choc utk sarapan pg2 kan kan..ataupun inti roti bakar..perghhh tak tahan membayangkan kesedapan nye tuhh. 

Ok ni resepi inti choc..
Susu 250ml
Air suam 180ml
Gula halus 125gm
Serbuk koko 60gm
Tpg jagung 40gm
Mentega 60gm
Esen vanila sesudu teh

***caranye:- campur je susu+ koko+ tpg jagung. Kacau supaya tak berketul. Baru lah masak atas dapur dgn api perlahan ye..memasak ni kna sabo sbb klo api kuat campuran blh berketul2. Sesudah pekat blh masuk mentega dan esen pula. Pastu tutup api dan sejukkan..^^lagi bagus klo guna slps sehari dlm petiais.

Harinii kak erah gunakan resepi membuat roti yg lebih mudah dan segera. Sesuai utk niaga kecil kecilan yer..ataupun mkan2 d umah sambil santai2 tgk tv..
Ok dh siap proses inti.. blh la kita gi next step ye..iaitulahh menguli2 roti..
Cari bhan2 dulu:-
Tpg roti 370gm
Gula 55gm
Bread improver 3.5gram
Garam 3.5gm
Yis 7.5gram
Telor 1.5bj
Susu 32ml+ air 8ml
Serbuk koko 10gm
Air sejuk 107ml
Mentega 30gm
**
Cara2 nye:- 
1) satukan semua bhan ke dlm mesin pengadun kecuali garam dan mentega. Putar selama 2minit baru masuk garam dan mentega. Pastu putor selama stgh jam hingga doh elastik.
2) kluarkn doh tunggu 10minit. Pastu blh lar d bentuk kan doh kpd 50gm. Dan isi inti ikut kreativiti memasing
3) jika anda isi inti jgn lebih dari sesudu besar sbb doh x dpt mengembang dgn baik..terlalu berat dgn inti..nnt roti x ckup gebu..hehee
4) dah siap canai dan uli blhlar simpan suhu panas2 suam selama 2-3jam. Sapu telor kuning+susu atas permukaan utk mendptkn rupa menawan slps roti d bako.
5) dah kembang roti blh d bako selama 15minit suhu 190c atas dan 200c suhu bwh..ikut oven masing3 ye. Klo warna roti coklat keemasan tu kira jadik la thu..


Oklar..ingin kak erah kongsikan sedikit pengalaman yg tidak seberapa ini...pd awal kak erah berjinak2 dlm dunia pastri.. mmg la sgt mengujakan tapi memeningkan jgklahh..almaklumlaa tiada asas2 bakeri dlm keluarga kak erah..klo bab masak masakan tu mmg la ada..jadi tentunye sukar utk memahami bidang bakeri.. jauh sekali nk jadi pro bukan?..
Namun berbekal semangat nan jitu.. sokongan ahli keluarga yg begitu suka mengomen begitu dan begini..hahaaa
Maka roti yg x gebu pasti menjadi gebu kan kan..semangat kan bila org dok komplen kite lagik nak buat lebih baek lagii dan lagii..btui tak?
Ok dgn itu, jgn merasa rendah diri bila roti kurang cantik atau kurang gebu..itu semua adalah satu proses yg Allah berikan sblm kita menjadi yg terbaek..maupun pakar roti. Hihii

Disini juga.. 
ingin kak erah kongsikan rase syukur bila frame diatas ni.. kenangan roti2 gebu hasil tangan ank2 didik irabakeri. Walopun pade mulanye kurang yakin nk mengajor org luar tentang membuat roti2 spt irabakeri.. almaklumlahh ilmu kak erah tak baguihh mana..kang apa nk d jwb bile org dtg belajor. Bila balik umah roti tak menjadi pula..teman bukan pakar roti..walopun sblm ni, 3 adik2 kak erah dah pandai buat roti hasil tunjuk ajar irabakeri tetapi itu adik2..hahaa..
Apapun ceritera nye...
TaHNiaH ye puan yati..puan sal..puan yana..kalian mmg ibu2 yg hebad dgn semangat yg kuat..tahniah.

Oklar..resepi pun dpt..
roti pun dh kongsi..
JOM trivia
 kehebatan coklat utk kesihatan...
1) Rupa2 nya coklat dpt mencegah penyakit jantung..kerana mengandungi bahan kimia yg mbuat sistem kardiovaskular berjln lancar.
2) blh menurunkan peredaran darah kerana mengandungi antioksidan yg menurunkan tekanan darah dan seimbangkn hormon dlm badan. Wah bagua kan kan..
3) menurunkan kolestrol jahat dan meningkatkan kolestrol baik. Dsamping elok utk anti depressan.
4) coklat baik utk peredaran darah. Dan mslh lelah..spt tubuh nyeri atau pernafasan.
5) baik utk kurangkan penuaan ataupun mslh kesehatan mata dAn mengelakkn risiko kanser..
6) coklat blh elak diabetes dan mencergaskan otak..


Wahhh begitu byk kan kan khasiat coklat rupanye..ramai dari kita yg menyangkakan coklat tidak bagus utk kesihatan btui tak?..
Pokok pangkalnye coklat mmg la sgt2 baek utk kesihatan..cuma kita perlulah mengambilnye dgn kadar yg sesuai dan sederhana..jgn berlebihan kan kan..
Dan lagi jgn menambah terlalu byk gula dlm coklat..itu penyebab penyakit yg sebeno benornye..

Oklar..
Timakasey kerna sudi membaca entri kak erah yg pjg lebo nihh..
Selamat bercuti kpd shabat2 irabakeri ye..
Sambil tu doakan irabakeri trus maju lagi dan lagi..
In sya Allah..amin2 ya rabb

No comments:

Post a Comment

irabakeri Tcher's day story

Assalamualaikum.. Salam jumaat yg mulia..Smoga kita semua d berkati dan d berikan rezeki kesihatan yg cukup utk meneruskan segala usah...