Friday, June 25, 2010

roti n kek tiramisu lagi...

salam roti dari sy...hehe asyik kek je..ha ari ni roti lak..moh kita tgk roti apa yg kita ada yer...mari2 mari..piza bun ada...sardin ada...sausage ada...aa sebenornya roti2 ni diorder oleh mak tam sy untuk ank dara nye jual kt sekolah iaitu si fatin...roti2 ni nk dijual kt sekolah di ulu yam..ada sek men kt sane...sabtu n ahad ni ada program special tau..iaitu perlawanan ragbi antara asia...so wakil sekolah tu seantero asia lar..bukan calang2 tu ek...moga2 malaysia ada lar harapan gak...takpe kalo nk menang makan roti yg irabakeri buat tu..hehe..insyaallah..
hari ni bila sy buat roti ni teringat lar pulak zaman2 menghantar roti kt uitm s.alam...lama dh tu...sehari boleh jual sampai seribu bijik...tapi mmg letih gak sbb kena pusing satu uitm tu lebih kurang 9 tempat..subuh2 sepii'(bhs klasik org perak) dh meround satu uitm tu...mase tu ingat lagi kalo roti tu tinggal 5 bijik mmg hepi sgt...tapi tu time hepi..ada gak time sedih nya bila time roti tak laku dek kerana student cuti tiba2..rasa nk menangis pun ade...uwaa..pilu rase hati lak...apapun itular antara kenangan n pengalaman berniaga yg sy timba sepanjang 10thn nih...
ha yg ni kek tiramisu ditempah oleh farah monika woon..beliau ni keturunan chinese gak sama cam si duta tu...hehe mase dia bagi salam tu sy terkezut sbb dari awal2 tempah kek ingatkan dia chinese..dlm hati pelik bin ajaib camno lak chinese leh tersangkut ngan kek sy nih...rupa2nya org melayu...hehe mintak maghap lar ye dik oii...beliau saje nk test kek tiramisu tu...teringin kate nyer...moga2 lar okay rasa nye yer...
hmm...siap packing smua roti nih suami sy gi antar ke s.alm kt umah pak tam...sy pun sambung keje buat kek n roti utk si ima mashitah pulak..lambat skit sbb confirm dh tgh...tapi sy ada mase so layan je lar...lepas dh settle semua keje suami blum balik lagi..ni mesti singgah kt ptpl dulu...ish sempat lar sy mengelamun..nk tau ape dia..jeng jeng..hai kisah lah rumah tangga kata p.ramlee...hehe..
Org tua dulu2 jarang kita dgr bergaduh suami isteri...apa rahsianya..haa..jgn ingat kek aje ade rahsia..suami isteri pun ada rahsia..hehe moh kita tgk ape rahsia nya...asyik2 sy kasi tips2 utk kek gebu jer..haa minggu ni sy kasi tips utk suami isteri gebu lak..hehe..cepat salin berkesan nih..
yg pertama..rumah tangga adalah tempat utk merehatkan n menenangkan diri..bagi sy kalo rumah besar n cantik sekalipun pun kalo isi rumah tidak memahami antara satu sama lain..saling mengasihi maka rumah itu tidak mampu menghilangkan masalah...itu sbb nya bagi sy dan suami rumah kami adalah satu terapi yg terbaik..tidak perlu kami pergi bercuti untuk menghilangkan kerunsingan hati...kalo balik keje suami nk tido bior jer..kita buat hobi kita lak...memasak ke..tgk tv ke..berkebun ke...tapi ingat jgn di bior suami tu tido lama2 kang sakit sape yg susah..kalo boleh sepakat...nnt ank kita pun ikut...ooo mama n papa ni bersatu hati lar...
yg kedua..rumah tempat memupuk emosi, kasih sayang n cinta terhadap pasangan..sebenarnya setiap org pun mmg lar suka kalo diri kita diambil berat...cuma di dalam kesibukan n keletihan keje menyebabkan keadaan itu dipandang remeh oleh pasangan...bagi sy memasak adalah satu tanda kasih ibu atau isteri terhadap keluarganya...letih memasak tu akan hilang bila suami n ank suka makan..suami sy jarang cakap masakan sy sedap tetapi sy tahu masakan sy tu sedap bila beliau makan bertambah2..hehe seronok oo...bagi suami sy plak...penat keje tu hilang bila sy yg masak makanan utk nya..dia kate mmg lain makan kt umah..tapi yo lar bukan slalu dapat..tu yg soodaap memanjang...
yg ketiga..jika kita saling memahami sikap..pasti rumah tangga aman damai..sememangnya tiada rumah yg tidak pernah dilanda gelora tetapi terpulang kpd kita utk mengawalnya..kdg kala ada teman2 yg mengadu ttg suami langsung tak ingin membantu dlm perihal rumahtangga..sebenarnya..perkara begini sgt umum berlaku...cara yg terbaik adalah bahagi tugas supaya pasangan kita tau akan kesusahan kita..seperti sy kemas bilik suami tolong jaga anak...mungkin skali skala ajak suami membantu didapur..sekurang2 nya komunikasi antara pasangan akan wujud semasa memasak...kalo timbul masalah..jgn tunggu lama2 utk diselesaikan..bila kita berkata2 tu berhati2 lah dgn pasangan...cuba cari minat yg serupa supaya kita akan rasa gembira bersama...
yg keempat plak..sentiasa lah berdoa n bertawakal..kerana hanya tuhan sy yg tau ape yg pasangan kita suka..maka nnt segala urusan kita akan lebih dipermudahkan...bukan apa..jika kita dpt mencari kelebihan n kekurangan pasangan kemudian kita saling melengkapi pastinya rumah tangga itu akan pergi lebih tinggi darjatnya...inilah yg cuba sy praktik kan sepanjang perkahwinan...
 Jika anda faham smua diatas ini maka lebih mudah bagi kita utk melayari bahtera perkahwinan...bak kata suami saya..kita akan dapat apa yg kita beri..sebenarnya sy juga sama seperti org lain yg sentiasa mencari formula n belajar utk kebahagiaan sejagat..
namun apa yg dapat sy perhatikan..masalh sering timbul dlm bab kemas rumah n masak..isteri sakit hati bila buat keje rumah sendiri tapi sang suami depan tv..hehe tu mmg biasa tu..tapi sebenarnya sang isteri bukan marah tapi meluah perasaan jer..nape lah sang suami sampai hati biar je isteri tu..kate sayang...bantular sikit2 apa yg patut..kalo isteri memasak sang suami bantu ar menghidang makanan..kalo org dulu2 mmg lar isteri buat semua nya sbb isteri duk umah jer..skarang lain sama2 letih balik keje..duit gaji pun kongsi..sama2 ar sediakan makan..barular erat kasih sayang tu...
kdg2 tu timbul plak isu bila bercakap tidak diberi perhatian..haa yg ni pun satu isu gak...sebaik2 nya bila pasangan kita bercakap cepat2 lar beri perhatian..jika sang suami tgh buzy bagitau kt isteri elok2..minta sang isteri bersabar sekejap..jgn jadi budak kecik cam siduta tu...skali panggil mama..mama..tiga kali panggil mama tak perasan iiraaa...kih kih automatik kepala sy tgk dia..haa budak kecik pun tau marah bila kita tak peduli...inikan pulak suami isteri...
ada jugak bab penampilan menjadi isu..hehe mmg sang isteri teringin skali di puji sang suami..kan ape barular rase diri tu cantik n menawan..kalo teman2 puji mmg tak same...tapi kpd sang suami biorlah bertempat..jgn lar isteri nk bawak ank gi taman pun nk puji...you nampak cantik..haa tu tipu aar tu...kpd isteri plak jgn asyik harap suami nk puji jer..nnt terbiasa lak..buat keje sikit nk puji...si isteri plak kena lar faham mmg semulajadi org lelaki berat mulut kalo bab puji memuji nih...suami sy jarang memuji n bagi hadiah tetapi sy sentiasa rasa dihargai..kerana dari airmuka beliau sy dh tau beliau suka atau tidak...kalo boleh setiap kali kita nk buat ape tanya dulu utk mengelakkan salah faham...tapi jgn sampai nk makan apa pun asyik nk tanya...jemulak..tak surprize..
buat masa ni inilar yg dpt sy kongsi..moga2 pengalaman sy menjadi panduan yg berguna buat kita semua..ta ta ti ti tu tu..

1 comment:

farah woon said...

salam.. dgn rasminyerr kek tiramisu tadi dah selamat dalam perut ni.... hehehehe. sy dan hubby sgt suka....hehehehe..best n rasa kopi nya sgt overwhelming... ;)

Post a Comment