Wednesday, July 21, 2010

kek kawin purple..

hmm..
salam kek dari saya..
agak lama jugak sy x berkesempatan utk menulis blog nih..
syhh..syhh..bukan apa..
sikit2 maleh jugak ada...
namun insyallah kalo takde pehal sy ttp disini..
hmm..
ni kek yg ditempah oleh kak umi dari keramat..
pengantin nih minat bnor ngan kaler purple..
aik same cam adik sy si zurina tu..
actually lama gak sy simpan gambor nyee..
cuma letih kesan kenduri pakcu..
pastu ade sesi balik kg lak...
mcm2 lah..so relak sekejap dari blog nih..huhu..jgn mare...
fuhh..cakap ngan kome..
dh pekena durian pak mentua..
durian kunyit...slurpee...
release smua stress..
now!!..here i'm
mungkin tak minggu ni...
teman2 skalian ada yg perlu membuat perjalanan jauh seperti sy..
samada menghadiri kenduri saudara mara yg jauh..
atau pun pegi bercuti bersama keluarga...
mungkin jugak menghadiri mesyuarat penting luar kawasan...
atau sesi makan2 durian kt kg..hehe
maka dgn itu...
perlu sgt2 lar kengkawan menhantar dulu kereta untuk diservis...
kalo boleh jgn terburu2 nk sampai kelokasi sampaikan tak mengambil berat soal keselamatan ye...
bukan apa...
kesian kt kerajaan kita tu ha berabis duit utk kempen..
elak kemalangan di jalan raya tu...
ingatlah yg tersayang..anda mampu mengubahnya..hehe
sebenarnya mcm biasa...
sy adalah skit2 pedoman utk kita same2 memastikan keselamatan di jalan raya...
bukan apa kalo famili sy je yg buat...tak eloklar...
nnt kt jalanraya tu kan kiter berkongsi...
jom kita praktik sblm pegi jalan jauh...
jom aar..jom aar...hehe
-penyediaan kenderaan....kalo boleh sblm jalan jauh tu gi servis keta tu..tgk apa yg patut eg tekanan angin, bunga tayar, brek, aircond n etc...tu smua melibatkan keselamatan..
-storage..pastikan brg2 disimpan kt dlm tmp simpan brg2 yer..jgn biar jer bertaburan kt dlm keta...sbb kalo pemandu brek tiba2 kan ada kemalangan kecik lak kt dlm keta...agak bahaya tu..
-tali pinggang...kalo boleh make sure smua org dh pakai tali pinggang keselamatan barular bertolak...tik tok tik tok dulu yer...hehe
-lampu isyarat kereta...ha ni mmg penting..gunakan lampu isyarat jika nk kekiri atau kekanan..perkara ni mmg slalu diambil remeh oleh sesetgh pemandu...bahaya tu..
-elak provokasi...sentiasa bersabar dlm pemanduan...kongsi jalan raya dgn baik yer...jgn suka berlawan siapa kt depan jika tak puashati ngan pemanduan org lain..biarkan jer..jgn layan...yg penting selamat...duk kt line kiri kalo memandu dgn perlahan...bagi yg bawak keta merz tu..ingat2 lar teman kt keta sblh ye..jgn laju sgt...siaan kt keta kancil tu...
-jarak selamat...yg ni pun penting gak..pastikan jgn terlalu dekat ngan kereta depan anda..takut2 kalo keta tu brek tiba2..mana lar tau..kan bahaya...
-elak letih memandu...pastikan lar time memandu tu kita sgt peka dgn keadaan sekeliling..kalo terlalu letih lebih baik rehat kt tepi sekejap..skarang kan dh byk hentian rehat sementara...gi cuci muka bior segar...sebaik2 nya sblm memandu jauh tu rehat atau tido dulu..kalo tak biasa jaga mlm...elakan perjalanan jauh pd sblh mlm...tunda jer keesokan hari...
-elak mengantuk...mmm elakan memandu kalo rasa mengantuk..kalo ada yg boleh memandu tukar pemandu...ataupun berhentikan kereta...ambik angin jap...kalo takleh gak..tido je sekejap...
-elak panas baran...haa..kalo memandu jauh ni mmg memerlukan kesabaran...nak pulak jalan sibuk mmg lar tak tahan...jadi kalo boleh bersabar skit yer...


No comments:

Post a Comment