Saturday, April 22, 2017

Fondant orange- brown-mint apple

Assalamualaikum...
Salam kaseh tulus ikhlas dari irabakeri buat anda semua...entri kali ni berkenaan kek gula fondan 3 tengkat yg istimewa niii...khas di tempa buat sepupu tersayang..bertemakan warna brown..oren..dan juga epal mint..lengkap lahh gabungan mantap 3 warna ni bagii mencorak kan keindahan kek peekahwinan yg bakal gilang gemilang..hihui

Kek nii di tempa dlm kesuntukan masa...walopun begitu, x tahan dgn pertanyaan dan kegigihan bonda teman memujuk mintk buatkn kek..(walopun teman gout klo kerja berlebih2 niii..haha)
Nak jadi cerita..kek yg biasanye d buat slow motion selama 3 hari tanpa mlm...Haaa udahler di ubah speedy..the fast n furious...hahaa..3hari tanpa mlm menjadi sehari smlm..kul 2pg baru siap..siap mandi solat..ingat leh luruskan pinggang..tetiba si tett net nett berbunyik 'mama naim nk milo" errr nakk oo nakk..kul 3pg ni nakkk..hahaa..(bagi ayor macakk jer..tepuk2 ponggong tido balik..hahaa legaa..ngigo ghupenye..sabo jela-method:**no milk/milo is allowed after midnite-nnt gg naim ompong!!)

Inilah hadiah yg tak ternilai dari irabakeri buat spupu yg d kasehi..adinda Nawal..smoga berbahgia sllu ye..terimalah kaseh sayang kami d dlm kek yg bertingkek2 ni..
Walaupon teman sukar utk menggamborkn kepayahan dlm penghasilan kek gula fondan nii..ketelitian yg d perlukan...kesenian yg dperlukan..teknik 123 yg di dambakan...amat2 lar menguji rase minda dan fizikal..Hanya Allah dan juga teman seangkatan ajee yg memahami..btui dak macik2 baker d luar sana..kan kan...

Kek ni bakal di bawa jauh nun ke seri iskandar..pekan ipoh...jauh nye kek kak erah merantau ye...dgn itu, kek ni perlulah  kek blh tahan lama..iaitulah kek cokkelatt mentega yg d adun sederhana dan dibakar sempurna...api sederhana sehingga masak sekata..kemudian di crumb coat dgn choc ganache dari bagus marketing..texture choc yg agak kuat dan tidak mudah cair..tu sbb bila tgk kek ni steady je kan kan..xde senget2...haa teknik tu penting..nk tau gi berguru ye..

Walopun kak erah dh biase mengadun kek fondant..namun pabila pegi belajor lagi cara2 sharp edges kek sblm balut fondan..amat2 lah d dambakan..tambahan pula membuat bunga selain ros sgtt mengujakan..
Berdebar2 jugak asenye...doa2kan lahh ye moga2 kek ni selamat sampai ke destinasi..bersama2 duta2 irabakeri tu sume ye..in sya Allah..

Oklar..sesape yg nk kawen thuu blhlar ctc kak erah ye..0123481103...
Anda blh tidur lena tanpa ganguan fikiran majlis terganggu dgn kek kawen senget kan kan..hahahihihuhu
Wslm

No comments:

Post a Comment

Hari Guru dan Harijadi bersama irabakeri

Assalamualaikum.. Salam sejahtera dan salam penuh kaseh sayang dari irabakeri..skali lagii..berkesah tentang tempahan kek2 menawan dar...