Sunday, May 14, 2017

Biskut dahlia & milky oreo

Assalamualaikum..
Salam kaseh tulus dari irabakeri..smoga pelanggan irabakeri yg d kasehi berada dlm lindungan Allah swt..smoga Allah memberikan rahmat dan rezeki yg melimpah ruah buat kita semua...amin2 ya rabbal Al amin

Arini meneruskan perjalanan meng adjust resepi2 biskut irabakeri..Alhamdulillah masih d beri keberkatan oleh Nya...maka terjadilah biskut kegemaran ramaii nii.. Biskut bunga dahlia kembang mewangi setaman dan juga milky oreo si bintang hati ku..muah muah..xcited mbuat bisekut niii...

Tahun lepaih biskut dahlia ni membuat nye berkali2..sebab melampo2 meletopzz..di puja puji kebanyakan pelanggan kak erah..ada pelanggan yg repeat orde sbb nk hadiahkn kat kenalan sebagai hadiah..ada juga utk makan raye..bebudak lagi leww..
πŸŽ€πŸŽΆπŸ‘ΈAl kisah seorang budak kelinting menangis nangis meraung raung...inginkan biskut merah kak erah...namun mamanye tak faham biskut merah yang mana satu..hahaaa...ghoper2 nye biskut dahlia..merah nye tang tengah je..setoittt!!!gelihati masih dirasaiii..hahaaa

Begitulahhh..kelazatan biskut dahlia nii...Memang sesuai pun utk bbdk kan..sbb xde inti yg manis pun mcm tat nanas...lagipun biskut dahlia ni lemak berkrim dan cair dlm mulut..takde lah kita takut bebudak tak pandai makan ke kan kan..cuma...klo bagi baby tu kenalah pantau ek...

Selain tu..biskut twinkle twinkle little star ni pula..kak erah masukkan kekacang dan oreo dlm biskut..topping celup pulak dgn white cooking chocolate.. mmm.. mamaliciouss laa jwbnye kan kan..jadi bila makan mmg sedap..rase lemak bercampur rase susu coklat mencair dlm mulut.. idoklaa mcm bisekut di pasaran yg tepung gandum semata mata.

Jm kak erah kongsikan resepi ringkas biskut dahlia yg meletop ni..
Bhan:-
1cawan butter
1cawan gula icing
2bj telu kuning
2cawan tpg kastad
1cawan tpg gandum dh ayak
1cawan tpg jagung
1sudu vanila
*hiasan ceri merah


Cara2:-
1) pukul butter dan gula hingga lembut..pastu masuk telor dan semua tepung secara perlahan lahan..hingga sebati..tapi jangan sampai terlebih putar nnt biskut keras..sekadar sebati dah okay..
2) sapu tray dengan butter supaya biskut tak melekat..masuk doh dlm acuan semperit..picitkan atas dulang bentuk bunga dahlia..
3) blh bako suhu 160c 15-20minit..
**cara nk tau biskut dah masak ke blom..tolak sedikit biskut dgn tangan..klo bergerak dan tak melekat maknanye biskut dh masak..biar sejuk atas tray..

Oklar..
Selamat mencuba ye ibu2 yg d kasehi sekalian..Doakan irabakeri terus mekar ye..in sya Allah

No comments:

Post a Comment

Hari Guru dan Harijadi bersama irabakeri

Assalamualaikum.. Salam sejahtera dan salam penuh kaseh sayang dari irabakeri..skali lagii..berkesah tentang tempahan kek2 menawan dar...