Wednesday, September 29, 2010

kek harijadi...

salam aidilfitri..
minggu raya ni mmg buzy..
pasti ramai yg buat rumah terbuka...
namun tak meriah kalo...
tanpa kehadiran kek irabakeri..
theee...
kek ni..
kek choc moist 2kg..
coating ngan choc fudge..
harijadi utk ayong n angah..
ni mesti harijadi dokat dokat...
yang ni plak..
kek harijadi 2kg gak..
tapi sponge kek...
harijadi dema tu masa bulan pose..
jadi dh buat majlis umah terbukak..
maka di skalikan..
ramai nyer harijadi..meriah btul...
zaman teknologi skarang ni...
 mmg menuntut ibubapa bekerja keras...
 utk menyara keluarga...btul tak?..
ttetapi..
itu bukanlar alasan..
 utk teman2 yg dh menjadi parents mengurangkan masa bersama ank2...
atau melepaskan tanggungjawab hanya kpd pembantu rumah..
hubungan baik antara ank2 dgn ibubapa amat penting..
 utk membantu perkembangan minda mereka..
 selain makanan yg berkhasiat...
setiap ank tak kira kecil atau dewasa..
 tetap inginkan belaian n tumpuan dr ibubapa...
dgn itu sy adalar beberapa tips..
 utk kita kongsi bersama2...
-pujian...
hargai lah keje2 yg ank2 kita buat tanpa kita suruh..
 skalipun perkara yg kita sangka biasa jer...
eg ank sy tu kalo nk habis minum susu...
dia akan letak botol susu atas meja tanpa sy suruh..
maka sy pun cakap tima kasih yea n baguss...
hehe..
nxt time kita bagi dia makanan dia ucap tima kasih yea'..
baguss'..
so, ingatlah setiap percakapan kita..
 adalah cermin kpd ank skalipun ank tu baru umur stahun jagung...
-komunikasi...
bercakap lar dgn nada yg tidak tinggi...
lebih santai...
kerana ank2 cepat merasa kecil hati...
itulah kdg2 bila balik keje tu letih sgt2...
ank dh tunggu depan pintu...
kita kenalar terima...
sebaik2 nya kawal emosi dr sifat marah..
elakan dr menyatakan ank anda buruk tingkah laku nya...
percakapan yg positif boleh menyebabkan ank2 cergas n aktif...
-bimbingan..
ank  yg di ajar tentang peraturan sedari kecil
 akan lebih mudah menerima peraturan yg ditetapkan..
n kita sbg org dewasa perlu konsisten dlm mendidik mereka...
jika ibubapa nk menetapkan peraturan biarlah seisi rumah memhami...
dgn itu amat mudah utk diikuti..
 agar ank2 kecil tidak mengalami masalah keliru peraturan...
itulah sbb nya dlm keluarga islam mengalakkan famili buat aktiviti harian bersama...
eg, makan bersama, solat bersama n riadah bersama...
-panduan..
biasanya ank2 tidak dpt menerima mesej..
 ibubapa yg mininggi kan suara..
 utk melarang ank2 dr melakukan sesuatu...
sebaik2 nya beri arahan secara jelas n berulang kali...
jika ank teman2 juga suka sgt lompat atas katil mcm siduta tu..
.haa...cuba bercakap dgn ank anda secara face to face tapi soft...
n bagitau kesan n akibat jatuh katil...
eg, jatuh katil sakit...
lakukan cara itu berulang kali sehingga ank anda berhenti mcm siduta tu..
.sebaik2 nya jgn skali2 tinggi suara...
-sokongan moral...
kalo boleh beri sokongan moral kt ank2
 specially yg dh masuk skolah rendah n men tu...
kerana jiwa mereka sgt sensitif...
sama lar dgn adik bongsu sy tu..
bila bonda sy pindah punyalar seronok dpt balik tiap2 ujung minggu..
kalo dulu menung aje...hehe..
teringat plak mase sy mula masuk ting. satu dulu...
duk asrama tiap minggu nk balik jumpa nenek...
sampaikan warden marah...
-hargai masa...
sebaik2 nya jgn membawa beban keje ke rumah..
hargai mase yg ada bersama ank2...
kerana beban yg dibawa ke umah
 bakal menyebabkan ibubapa kurang perhatian kpd ank2
 n kurang toleransi...
-kasih sayang...
kukuhkan lah kasih sayang ibubapa...
sebaik2 nya jgn berjanji
 jika parents tak dpt menepati nya skali pun pegi ketaman...
ha itular dia...
kalo janji pegi bercuti mesti dikotakan...
haa..itular dia tips dr sy...
ingatlar ye teman2 ku..
hubunga yg baik memudahkan pembelajaran
 ank2 kita meniru pergaulan harian kita
eg, bahasa, gelagat famili, tingkah laku, peraturan, norma sosial n emosi...
okay..
sama2 lah kita memperkukuhkan sahsiah diri n famili...

No comments:

Post a Comment