Monday, May 31, 2010

makanan anakku sihat n pintar...

okay...hari ni sy ingin berkongsi cerita tentang pemakanan siduta sejak kecil...memang sejak kecil sy amat menitik beratkan tentang makanan beliau..yolah bukan ape kalo makanan tidak sihat...nnt macam2 penyakit yg bertandang...sy sebagai ibu adalah org yg bertanggung jawab bila dia kurang sihat...hati ibu mane yg sanggup melihat anknyer sakit...masih sy ingat siduta itu dulu..sy perkenalkan kpd makanan bayi seawal 51/2bulan..itupun mak n bibik sy dh mula bising nape x nak dibagi makan...hehe..sy bukan xnak dengor ckap org tua2 tapi sy takut ank sy nnt obesiti...org tua2 kate ank kurang menangis mlm kalo dh diberi makan seawal 4bln..tapi siduta x menangis mlm..cuma bangun susu waktu mlm 2-3kali jer...so, tidak lar menjadi masalah kpd sy...namun pada waktu itu sy juga mengalami konflik pd usia berapa nk mulakan makanan pejal untuk baby sy..at last jumpa doktor kate 6bln...mak kate 5bln...so sy pun pilih 51/2bln...hehe ok lar tu...tapi sy bagi tengahari jer...
masih sy ingat makanan pertama yg diberi..sy masak bubur nasi bersama carot yg diblend..kali pertama masak buang sbb terbanyak sayur...kali kedua kurangkan sayur ok...alhamdulillah...siduta tu suka...tapi bila menginjak 1bln beliau mula lar jemu..jadi sy ambil keputusan selang seli ngan makanan bayi nestle pelbagai perisa buah...lagipun sonang skit keje..hehe...tular yg pelik tu kecik lagi dh pandai jemu..ish ish..bila usia siduta tu dh nk masuk 1thn..dia mula pandai pilih makanan...kasi nasi lembik tapi bukan bubur...lama2 dia pun ikut makan kt meja..dgn itu smua org pun x dpt makan dgn aman damai lagi...haha...
itular kadangkala sy lihat ada ibu2 yg kurang prihatin pada makanan ank...ibu2 jgn lar cam tu kalo buzy pun kesian kt ank kecil...bukan ape kalo dr kecik kita tak biasekan makanan yg sihat...nnt bila besar ada kesan nyer tu...mcm adik bongsu sy dari kecik xnak makan sayur...susah btul...duduk ngan sy dulu..mula2 tu kitorg masak special gulai masam jer utk dia tapi lama2 sy terapkan sup sayur letak carot..lepas tu kobis lak...at last dia makan gak sup carot tu...tapi masih tak nak sayur sawi..oklar tu...tular kdg kala sy dgr ada org tak makan sayur...tak minum susu...kesian tu...kalo betul ank kita tak makan sayur kita cuba pula cara yg mungkin menarik minat ank kita tu...mesti try n error...salah satu cara semasa memasak tu cuba anda masukan makanan yg dia suka bersama bentuk menarik...pilih sayur yg kurang pahit dahulu...lama2 baru tukar sayur...biar makanan tu nampak sedap untuk dimakan...
kalau boleh jadikan waktu makan menyeronokan...jgn time makan kt dok marah ank..ha tu pantang org dulu2 tu...sbb lain kali ank2 susah nk makan...jadikan masa makan tu masa santai sekeluarga...ank2 ni tahu menilai riak muka ibubapa nyer...suka ker marah ker...yolar kepimpinan melalui teladan...itular org tua2 kata pantang bergaduh time makan...nnt ank2 pun ikut jejak langkah kita..hehe..apabila ank makan dengan selesa n sihat...nnt lama kelamaan ank dpt membesar dgn pintar...yea...
haa..lihat lar ank yg ceria...hehe..nk pegi keje pun senang hati...oh ye..sy nk kongsi ngan teman2 smua tips ank2 bior berselera makan...nk tak?...
pertama: benarkan ank anda makan sendiri selepas umur 1thn..yolar mmg leceh nnt bersepah tetapi cara ini mampu membantu perkembangan ank2..
kedua: makanan yg berwarna warni mampu menarik minat ank..gunakan kombinasi lauk pauk ngan sayur...biasanyer sy masak ikan dihias bersama carot n seleri potong dadu...cantik tu...
ketiga: tukar lar makanan tu setiap hari..jgn lar kasi ank2 makanan yg same je..kita org tua pun jemu...siduta tu dulu sy tukar2 gak sayur nyer tu termasuk bayam mcm ank popeye tu..hehe
keempat: makan lar bersama ank...kerana ank kecil ni sgt gembira bila makan beramai2...buktinyer bila siduta tu baru je lepas makan tapi bila tgk kitorg makan diapun nk makan lagi..perut kecik jer...ish ish
kelima: berikan makanan yg mudah dipegang...seperti jejari kentang atau nuget..kdg2 ank teringin nk pegang makanan sendiri..so, kasi can lar..
keenam: pastikan dekat dgn waktu makan jgn diberi susu atau sebarang makanan..itu boleh menyebabkan ank kurang makan...kalo nk bagi pun 1jam sblm nyer...
ketujuh: biasakan diri kita memuji ank bila dpt abiskan makanan..mmg lar siduta tu dulu bila abis makan dia tepuk tgn..kitorg pun geli hati tgk...hihi..
haa..yg ni masa si duta umur 11/2bln...sy ade kasi sup pasta..nk resepi nyer...ambik note...
80gm pasta
1ulas bwg putih
1bj bwg merah
1btg lobak merah- potong dadu
1bj kentang -dadu
1btg seleri-potong halus
1liter air rebusan
cara membuat:
-pasta tu kena direbus sekejap bagi lembut sikit...pastu tapis...blh tgk arahan kt pembungkus..
-tumis bwg n masuk kentang hingga empuk..
-dh okay masuk lak lobak n seleri..
-dh lembut semuanyer baru masuk pasta kejap n tutup api....
-bila sejuk kasi ank makan...
yg ni plak bubur nasi ceria...
beras segenggam
air 2-3cawn
1/2 btg lobak merah
brokoli sedikit ajer
cara: -masak beras tu ngan air hingga kembang pastu masukan brokoli n lobak merah..bila dh okey masuk dlm pengisar..kisar kejap jer tau...kalo lame nnt nasi tu tak sedap dimakan...

moral hari ni...sebagai ibu pastikan lar ank anda makan makanan yg sihat..tidak ade satu jenis makanan pun yg memudaratkan...tetapi kesilapan kita didlm pengambilan nyer...mm sama2 lar kita membuat perubahan...kesihatan ank bermula dari ibu yg bijak menilai yg terbaik..insyallah..wasalam...


Sunday, May 30, 2010

kek kawin azuan n linda from pauline...

uiihh..merah nyer mak ngah...hihi..inilar kek pauline tempah untuk azuan n linda kt sunway...yang tingkat bawah beliau nk 2kg...tapi yg atas tu cupcake tertera nama pasangan pengantin tu...hehe..ok gak kan...skarang ramai jugak yang buat macam tu..dalam kek tu choc moist ngan butter cream...mulanyer sy suggest kek fondant sbb biasenyer kek kawin ni fondant shj...sonang nk jaga n tak perlu simpan petiais..tapi memandangkan diorg pun duk kt sunway okay lar tu...lagipun butter cream senang nk potong n makan...tapi yang sebelah atas cupcake tu sy guna fondant...sonang nk jaga...lagipun dlm 12bj jer...kalo guna krim nnt mesti ade yg ambik makan...majlis nyer belum mula lagi..hehe..biaselar kalo dh namenyer kenduri..ramai org...
sebut pasal kenduri kawin ni sy ingat lagi...kisah kawin adik sy si zurina tu...lebih kurang 2thn lepas...hehe...masa dia nk kawin tu sy dh kecut perut..yolah...ingat org yg kawin jer kecut perut..org yg menguruskan kenduri tu pun kecut perut gak...dibuat nyer pulak mase tu ank sy baru 5bulan....uiihh mmg ler risau... masa tu a.azmuli pun ank 5bulan....kira2 nyer org kuat kenduri a.azmuli..kami berbahagi tugas...makanan mmg order katering tapi nk tau ape yg pening...haa...3 hari sblm kenduri sedara mare dh mula menziarah...jadi selama 3hari tu sy lar kena masak...mujur mase tu ade team...a.azmuli n adik2 packing 'gift pack untuk tetamu...sedara mara n ina siapkan brg hantaran ngan bilik pengantin...mlm kenduri ade majlis bacaan yaasin lagi...mlm tu dalam letih2 tu sempat lar bergurau senda ngan opah, andak kiah, alang mah n kak yong...tu org2 veteran tu mmg semulajadi kelakar...yolar paling kelakar masing2 nk pegi majlis akad nikah tapi...hehe rahsia...
Apabila tiba hari kenduri... Pagi tu ada majlis khatam Quran dulu oleh ust.Khairi...selesai jer majlis khatam zurina ke masjid bandar bukit puchong utk majlis pernikahan plak...alhamdulillah jam 11-11.30 settle...pastu sy, suami, a.azmuli n adik2 semua nyer menyambut tetamu yg dtg kat depan umah dari jam 12tgh hingga 5 ptg..bayangkan kaki mase tu....ish ish dpt rehat time solat zohor jer ...tupun gilir2..tak terbayang letihnyer...hanya yg pernah buat kenduri shj tau akan keletihan itu...esoknyer mmg demam lar badanku...hehe biaselar tapi gembira...kerana majlis tu berjalan dgn lancar berkat sokongan keluarga n sedara mare...
moralnyer...teman2 sekalian hargai keluarga n sedara mare yer...


opps..terbyk lak citer pasal kenduri kawin nih...hari ni sesi antar menhantar kek..ke sunway...pastu pusing ke kg tgh..pastu pusing kebanting...umah mak long si duta tu...kan aper ank nyer si hafiz ari khamis lepas nk tinggal kt umah sy..esok ade exam so kenalar antar ari ni..nk tgk umah along dapurnyer dh besor..jd nk gi tgk skali..kiranya sambil menyelam minum air lar ni..huhu...suami ku tu kalo boleh semua nk jalan skali...bukan nk nyer antar kek dulu baru pusing ambik kitorg..kan ape siduta tu mmg lar leceh...
ok wasalam..



Saturday, May 29, 2010

kek kawin Ain Nurlee...

Okay...ptg ni sy ada misi baru iaitu membuat kek kawin untuk Ain Nurlee dari kg.tengah...mmm... cik Ain ni mula2 nk kek kt blog sy..pastu tukar kepada kek pilihan gambar sendiri iaitu warna merah darah...haha..masa tu sy ketawa..yolah merah hati adalar tapi kalo merah darah..ish ish abislar darah sy nnt nk buat kek dia..hehe gurau jer...pastu smlm tukar lar warna pink...ush ush...dh hari ni xleh tukar dh...hehe..
kek kt atas tu adalah butter cake...sy sapu aprikot supaya fondant melekat...lagipun rase aprikot tidak terlalu manis....
Ha yang ni sy buat fondant untuk membalut kek butter itu tadi...gelek kena nipis sikit jer..tapi xleh terlalu nipis nnt mudah merekah n kena buat ngan cepat tu...kalo tidak byk lar kecacatan yg akan kelihatan...yg kelakarnye..pekerja sy ada hal kecemasan..so, suami sy lar yg tolong...tapi ish ish..dia bkn tau nk tolong ape...bila nk letak fondant atas kek tu sy cakap cepat2...tapi dia leh tanya balik cepat camna?...uish...tapi ok lar dari takde geng..huhu...
yang ni dh siap balut ngan fondant tu untuk kek 2kg....dulu mase chef ajar sy...mase nk letak fondant tu mesti cepat n pantas...pastu kena gosok ngan gula icing...ha barular kek tu nampak licin n cantik...berseri2...
yang ni plak fondant siap balut untuk kek 1kg...beres yang ni tinggal nk buat kain nye n decorate bunga lak...actually...kain yg setengah tu nampak jer sonang tapi..leceh gak..patutlar harganyer macam tu...dgn gula icing berterbangan macam tepung..mmg remeh temeh...kalo tak dek kerana minat mmg ler maleh..macam masak rendang hari raya lak...byk bahan tapi best bila dh siap masak...
waah...yg ni kek yg dh siap sy decorate...kain nyer n bunga bungaan..sy harap Ain Nurlee akan hepi ngan hasil keje tangan sy yg tak seberapa tu...insyallah...yang ni sy tangkap gambar dari sebelah sisi...
yang ni plak sy tangkap gambar dari side bunga bungaan yg byk tu..amacam nampak menarik tak?..boleh lar tahan kan kan...hehe perasan lak...
bila dh siap jer kek kawin ni kaki sy pula terasa berdenyut2...siang tadi bengkak jugak lar...kemudian bila dh urut...bengkak pun surut sikit...mmg mujarab ubat bibik tu..halia ngan minyak...tapi mase kena urut macam kena kejutan letrik...mmg sakit gila...kalo tak tghari tadi tahap kena jalan pakai tongkat gak..aduihai..sakit btul...alhamdulillah leegaa rasenyer...kalo tak urut mesti 3-4 hari xleh jalan lagi...
moral hari ni...kalo jalan dalam gelap tu perlahan-lahan yer...nnt terseliuh cam sy..sape yg susah...hehe..

kek promo lagi...rich choc cake...

yummy kek ni diorder oleh eyla isa dari kg. tgh...kebetulan anniversary ke-8 tu jatuh hari kek promo...heissh...untung nyer lar ek...hehe...
kek hari sabtu pun settle gak...boleh makan2 hari ni ek...pagi ni jam 7pg dh nk gi keumah lama buat kek...disbbkan gelap sy pun turun tangga tak hati2..kaki kanan ku terseliuh...aduh...nasib baik kaki jer kalo tangan..ish ish...tak tau lar sape nk buat kek tu har...mmm...abis jer buat kek balik dulu sbb kaki ni bengkak pulak...rendam air panas legaaa sikit..nk urut sakit...hai..dugaan btul...
disebabkan ptg nnt nk buat kek kawin untuk Ain Nurlee and azuan-linda...so..sy kasi resepi jelar ek...resepi kuih ari tu tak abis belajor lagi kan...kan...hehe kita sambung k...jgn jemu lak...

kuih lapis...
(kuih ni mmg kegemaran ramai...nk pulak adik sy tu..kalo dapat kuih ni suka sgt2 bukak sehelai demi sehelai...makan satu persatu...ish kelakar...)
bhn2:
1liter santan dr 1/2bj kelapa
sedikit garam
150gm tpg beras
130gm tpg sago/hunkui
sedikit pewarna merah

bhn merah:
300 gm gula pasir
300 ml air
1helai daun pandan

cara2 membuat:
-satukan bhn sirap dlm periuk. masak hingga gula larut n pekat. tapis n biar suam.
-campur tpg beras n tpg sago/ hunkui...pastu tuang sirap gula n santan...kacau sebati.
-bahangi adunan kepada 2 bhgn..satu putih n satu lagi warna merah..
-letak plastik atau sapu acuan dgn minyak sikit ajer...bubuh satu senduk kedlm acuan...kukus jap dlm 5minit. pastu tuang lagi satu senduk warna yg lagi satu tu...kukus lagi 5 minit yer..sampai abis smua skali..
-kuku lapisan yg terakhir tu slama 10minit...kalo tak nnt ade tpg yg x cukup masak...
-sejukan kuih 2-3 jam baru potong..

tips: -nk tau setiap 5minit lapisan tu boleh dituang baru..guna sudu kalo kuih tak lekat maknanyer boleh tuang lapisan baru...
-mmg kuih akan lembik semasa panas..tapi lepas  2 jam kuih tu akan set...
-jgn keluarkan kuih dari acuan sejurus selepas masak...
-lapisan paling atas tambah warna merah supaya lebih pekat...

kuih koci
bhn:
250ml santan pekat-dari 1bj kelapa
200ml air
150gm gula melaka
2sudu besar gula pasir
1/2 bj kelapa parut- putih shj
1/2sudu teh garam
daun pisang- dilayur n siap potong

bhn tpg:
300gm tpg pulut
240-250ml air
30gm tpg gandum
1/2 sudu teh garam

cara membuat:
-santan pekat dididihkan atas api sederhana hingga keluar minyak...ketepikan.
-satukan air, gula melaka n gula pasir dlm periuk. didihkan...masukan kelapa parut n garam..kacau hingga coklat...sejukan..
-bancuh bhn2 tpg hingga rata...ambil sikit n btk kan bulat..leperkan bubuh inti kelapa manis tadi...bulatkan balik..pastu letak kt dlm daun pisang...
-pastu bubuh sesudu santan..bungkus dgn kemas..kalo tak tau bungkus jer cam nasi lomak..ha sonang jer...
-kukus kuih koci tu dalam pengukus yg telah panas selama 15-20minit...

tips: -masa kukus tu...jgn susun koi menegak n terlalu rapat nnt kuih masak tak sekata...ada yg masak ada plak yg mentah..kan rugi tu..
-santan tu masak sekejap jer...kalo lame sangat nnt jadi minyak kelapa lak...
-cara masak inti lebih kurang same ngan inti ketayap...

lepat labu
(haa yg ni mmg favourite sy..tapi kalo beli kt pasar..dulu lar..keras sikit tapi sy suka yg lembut sikit n ade kelapa parut kt tgh2..kat pasar jual slalunyer kelapa tu gaul skali..mcm tak ori...hehe..byk kerenah nih...)
bhn2:
1kg labu kuning- buang kulit n kukus hingga lembut
250gm tpg gandum
250gm gula pasir
garam secukup rase
kelapa parut putih n siap gaul garam
daun pisang- layur n siap potong

cara membuat:
-labu yg sudah dikukus tu kena dilenyek kasi hancuss..
-masuk garam, tpg gandum n gula pasir..gaul sebati
-ambil sikit adunan tu letak atas daun pisang, letak kelapa parut putih kt tgh2 tu...bungkus kemas..
-kukus selama 15-20minit..
-labu boleh ditukar kepada pisang..tetapi pisang masak tu x perlu dikukus terus lenyek jer...

Alhamdulillah..selesai sudah resepi kuih ari ni...hehe insyallah sy sambung lagi kalo ade kesempatan ek..jap lagi nk gi buat kek lagi..nk rehat jap sakit kaki...wasalam...

Friday, May 28, 2010

rich choc cake...

haa..pagi ni masak rich choc cake yg ditempah untuk ptg ni..yelar ari ni kan cuti am..sy gak yg xde cuti..uwaa....jadi xdelar sesi balik kg cam org lain tu...kek ni sy guna resepi choc fudge...so choc nyer mmg ler byk skali...
tu diaa..kek yg dh siap masak...masa nk keluarkan dari tin ade lar sbiji tu terpecah la pulak...jadi bawak ler balik untuk santapan si duta tu hehe...tengahari sementara tunggu kek sejuk balik umah jap...suami nk gi solat jumaat..jadi sy balik tido jap..letih sikit badan nih...smlm ulang alik ke t.intan..kesannyer arini..hehe...
jam2ptg..suami dh balik dari solat..terus mandi sembahyang jap...gi balik umah lama tu buat kek...sapu coating tu...masa letak choc kt tgh2 kek tu nampak lar kek tu hitam bebenor...tapi tadi tgh dh rase kek tu tak pahit pun malah rasenyer lain dari kek choc.moist...cara buat pun lain...bagi sy kek ni lebih sedap..tapi xtau lar org lain...
mmm..yg ni sy letak almond nib kt tepi2 kek tu sbb nampak kosong kan...tapi sy kena tanya bos dulu..boss kasi green lite...jalan daa...hehe
wokeh...kek hari ni dh settle..sonang ati den...timakasih lar kpd yg order tu yer...k.su...k.ita...k.nora..tak abis2 support irabakeri ni...alhamdullillah...tanpa kalian sape lah sy ni...ewah...kdg2 tu rase malas juga nk teruskan membuat kek ni...suami pun dh bagi green lite untuk berehat..tapi rase sayang lak kt brg2 tu...bukan sikit2 memori nyer...insyaallah selagi ade kemahuan sy ditambah pula dgn sokongan teman2 yg order tak jemu2 tu..sy cuba yg terbaik...tima kasih banyak2 yer...
aik cam kenal jer...hehe...kabur lak gambor ni...siduta tu tgh menikmati kek tanpa coating..kalo tanyer kt dia smua nyer sodap...tapi xleh kasi makan byk2 nnt dia xnk makan nasi...kalo kenyang takpe...ni tak mlm karang bangun susu berkali2..yolah tido perut tak kenyang....ish ish..
okay lar esok nk sambung buat kek kawin lak...si Ain Nurlee and Pauline...berdebar2 ni...tak sabor rase nyer...haih boleh ke sy buat kek ni...hehe..

Thursday, May 27, 2010

kek tiramisu

aik...sape punyer cinta tu ek....kek tunang ke ni...haa..tular ingat kek bentuk cinta hanya utk pasangan je ker...ish ish..kek ni puan Amy tempah untuk ibu dan bapa tercinta...actually beliau tempah kek bulat ajer tapi ade bentuk cinta kecil kt atasnyer...tetapi..jeng jeng..sy ni blurr sikit termasak kek bentuk cinta..ish ish nasib baik puan amy tu sporting org nyer...hehe sori ek...beliau nk design bc4...ok lar tu...
sepatutnyer sy buat kek tu hari khamis pagi tapi memandangkan sy kena ulang alik ke t.intan menziarah atuk...so sy buat hari rabu mlm..oklar tu..tiramisu lagi lama laaagi sodap...
memandangkan puan Amy nk celebrate ramai2...eloklar ade design atas kek tu..barular rase complete n puashati kan...jadi sy pun cream ngan coffee...bior rasenyer terus ngam ngan kek tiramisu tu...
Ha...design kek bc4 tu mmg lar byk bunga bungaan...mase buat tu rase mcm banyak nyer bunga...bila dh siap syok gak..coz nampak menarik ...bila dh siap tulis..k settle...
mmm..pagi khamis sy bertolak ke t.intan bersama kak ipar...suami pun join gak..risau tu...
sblm sampai t.intan singgah kt pejabat agama...haa haa..ingat nk buat ape ker?...tu kak ipar sy hilang sijil kawin...yg lawaknyer tak ingat bila hilang...mungkin mse pindah umah dr puchong ke banting...tau bila..haha..6 thn lepas..so...slamer 6thn ni dema tu tak perasan lar sijil nyer dh hilang...hehe ketawakan org ni xsedor sijil sekolah dulu pun semua dh entah kemaner...esok kalo nk mintak keje ker...haish..xtaular....gaji rm500 jer kot...kihkih...oklar drpd menganggur...
aik...ank sedara aku ni pun nk join gak...hehe...kasi can lar kt dier...mane tau abg.long kt qatar pun tgk...hehe..ank sulong nih mesti xsangka ank nyer dh besor panjang..bapaknyer awet mudanyer...nape lar aku xde camtu ek...tua tetap nampak tua...hihi
ha...yg ni member lama irshadiah dulu...namanyer k.sharifah md.noor..keje kt pejabat agama tu...ank dh lima tu...tular kekadang tu malu gak...org lain ank dh byk..sy duk satu lagi...ish ish...kali ni sy cepat2 ajak beliau bergambar..yolar nnt takut mcm kes a.tapa tu..syok sembang..lupa ambik gambor kenangan..last jumpa akak tu mase kawin lebih kurang 8 thm lepas..ish lame tu...kalo ank kecik dh masuk sekolah dh tu......k.pah k.pah...rupa dia same cam dulu...tapi dia kata malu sebab berisi...dia xtau sy pun berisi gak mase thn lepas...penangan ubat nenek tu ade kurang sikit lemak kt badan..tu pun bukan cam asal tu...
dapat je sijil kak ipar kitorg pun terus gi hospital...dgr citer...pagi td doktor masuk kamera kecik nk tgk kt dlm perut ade masalah ke tak?..ish ngeri gak...tular smlm diaorg kater atuk ade makan sikit...tapi harini masuk air jer...ada kesan bius lagi...aih x tau lar kalo dh kt hospital ni mmg lar mcam2....habis jer waktu melawat kitorg melawat ibubape kakak ipar kt parit 21...sblm tu singgah tapau mee rebus kt mastan ghani...kt situ kalo raye mee rebus nyer mmg lar cepat jer dh abis...abis ziarah makcik pakcik kitorg tolak balik ke puchong...gi antar kek ke bangi lak...baru lar balik umah..settle kan semua keje...alhamdulillah...leegaa rasenyer...

Tuesday, May 25, 2010

kek utk fitriana...


hari ni ade buat kek untuk fitriana...tapi yg spoilt nyer sy tersilap tgk message...aduhai dengan ini sy menyusun 10 jari kt fitriana yer...tak tahular macamane boleh tersilap...design kek tu tak mengikut message..apapun sy harap fitriana tidaklar terasa sedih ngan kesilapan sy ni yer..insyallah nxt time sy tebus kesalahan tu ngan free 1bj kek...itular sebagai manusia sy kena redha dgn kesilapan ini...setiap kali membuat kek sy pasti cuba membuat yang terbaik tetapi kadangkala sebagai manusia sy kena terima setiap kesilapan yg timbul...

hmm...hari ni sy tambah resepi kuih muih yg terbengkalai ari tu dek kerana poning kapla...hehe kita sambung ek...
kuih cara berlauk
bhn2 nyer:
500gm tpg gandum
1liter santan dari 1bj kelapa
2bj telur
1sudu teh garam
1sudu teh pewarna kuning

bhn2 inti:
200gm daging kisar
150gm udang kering-cincang halus/ tumbuk pun ok
3bj cili merah-hiris halus
1tangkai daun sup-hiris gak
2sudu makan minyak masak
1sudu makan rempah kari
1sudu teh garam
sedikit air
2ulas bawang puteh-tumbuk
2ulas bawang merah-tumbuk

cara membuatnyer:
-bancuh tpg gdm ngan santan. pastu masukan telur, garam n warna kuning. gaul rata n ketepikan jap.
-panaskan sikit minyak n tumis bwg2 n udg kering hingga naik bau...pastu masuk rempah kari, daging kisar, garam n air yer...apabila sebati...tutup api jgn bior rentung lak...
-panaskan acuan kuih cara..sapu sikit minyak...dh okey panasnyer tuang inti 3/4 acuan...biar kejap pastu letak inti kat atasnyer...bila dh masak angkat...settle kuih utk ptg ni...
kuih buah melaka
(kuih ni paaaling sonang nk membuat nyer...dulu mase kecik2 bulan puasa kuih ni paling disukai ramai..sy panggil kuih nostalgia...bila makan airmata leh menitis ni...waa...)
bhn2 nyer:
300gm tpg pulut
120gm gula melaka-dipotong kecik
260ml air
1/2bj kelapa parut putih
sedikit garam
1sudu makan air daun pandan
sedikit pewarna hijau
3helai daun pandan-disimpulkan yer/ ikat ler

cara membuatnyer:
-campur air, air daun pandan, pewarna hijau dlm tpg pulut hingga rata.
-ambil adunan tadi..leperkan atas tangan...letak gula melaka kt tengah2 nyer..pastu bulatkan.
-didihkan air dlm periuk bersama daun pandan 3 helai tu n garam sikit...bila air mendidih masukan bebola pulut tu...nnt kalo dh timbul angkat n toskan dulu...
-bila dh sejuk sikit...bolehlah gaulkan dgn kelapa parut putih...

kuih cucur badak
bhn2:
600 gm keledek-direbus n dilecek...sejukan dulu..
280gm tpg gandum
sedikit garam
minyak masak

bhn2 intinyer:
250gm kelapa parut putih
150gm udg kering-kisar
50gm cili kering-kisar
2ulas bwg merah-kisar
2sudu makan margerin
3sm kulit kayu manis
1sudu teh gula pasir
1/2sudu teh serbuk kunyit
garam secukupnye

cara membuat nyer:
-campur tpg gdm, garam n keledek hingga sebati..bior dulu..
-panaskan margerin dlm kuali...tumis kulit kayu manis sampai naik bau. pastu masukan udg kering, bwg,cili kering, kunyit, gula pasir n garam.
-masukan kelapa parut putih...kacau hingga tukar warna.. sejukan inti ni dulu...
-ambik adunan tadi n leperkan. bubuh sedikit inti di tgh2 nyer n bulatkan. boleh tekan sikit supaya leper nnt sonang nk goreng.
-panaskan minyak masak bolehlah digoreng kuih tadi..mcm goreng pisang...

tips: -adunan tu lebih senang nk di bentuk jika keledek itu betul2 sejuk.
-semasa menggoreng cucur badak..jgn terus kacau jika kuih baru masuk nnt hancuss kuih tu..tunggu garing sikit baru kacau...macam goreng ikan ye dik...
-kalo kuih tu di frozen...keluarkan dulu dari petiais...dh lembut baru goreng..kalo tak kuih tu cam liat sikit lar...apapun sukahati...ye tak....
kuih kasui
(haa...kalo nk diikutkan kuih ni laagi sonang dari kuih buah melaka tu...sbb lepas bancuh terus kukus...gaul inti..siap...tapi keluarga sy lebih suka kuih lompang...kuih turun temurun...masa kecik mak slalu buat kuih tu...sbb ikut acuan..kdg2 kami suka tukar acuan lain...hehe..utk sendiri makan boleh lar tapi kalo hidang kat tetamu mesti acuan bulat yg come tu...ade skali tu kitorg guna acuan mangkuk besor...apalagi abah marah lar...mase tu mmg takut tapi...terpaksalar habiskan ngan adik2 hehe...nakal tul...)
bhn nyer:
240gm gula merah + 500ml air
120gm tepung beras
60gm tepung ubi
60gm tepung gandum
250ml - dari 1/2bj kelapa
2sudu teh air kapur cair
200gm kelapa parut - putih(gaul ngan garam)
1/2 sudu teh garam

cara membuatnyer:
-gula merah dimasak dulu ngan air hingga larut jer..pastu kena tapis..yolar takut ade bendasing lak..pastu bior sejuk dulu
-satukan air gula merah, tepung ubi, tpg gdm, tpg beras, air kapur n santan hingga sebati.
-dh siap tuang kedlm acuan/ loyang 4 segi atau bulat...kalo suka btk love pun boleh gak..yang penting acuan tu lapik ngan plastik tahan panas atau sapu minyak sikit..
-kukus lar hingga masak..kalo nk tahu masak ke tak cucuk lidi...kalo masak lidi tu bersih....sejukan dulu sebelum potong yer...atleast 2 jam...

okay lar setakat ni jer...pasni nk gi buat kek tiramisu..esok lusa sy sambung lagi yer...nk tgk si duta tu kejap...siiann dia kan dpt mama buzy..papa pun buzy..kan best kalo dpt mama suri rumah sepenuh mase...tapi xpelar lar...sementara masih mampu berniaga...kerana hari esok tiada siapa yg tahu...apakah kita diatas atau dibawah...wasalam...


Monday, May 24, 2010

promo 50% rich choc cake


50% Diskaun
Setiap hari pun boleh meraikan hari jadi/ istimewa.
http://www.irabakeri.blogspot.com/

Kami ingin memperkenalkan KEDAI KEK ONLINE melalui laman web kami. Kami menawarkan pelbagai jenis kek yang berkualiti, sedap dan paling penting sekali HALAL. Sempena pembukaan laman web kami akan mengadakan promosi diskaun 50% berpanjangan. Di mana setiap minggu kami akan menawarkan sejenis kek dengan setengah harga sahaja. Sila melayari laman web kami untuk gambaran kek sebenar dan butiran lebih lanjut. Jadilah ahli 'fan box' irabakeri untuk mendapat 50% diskaun dan informasi terkini setiap kali kami mengadakan promosi.

Promosi Minggu Ini
RICH CHOC CAKE - 1KG
Lapisan bawah dengan choc.fudge kek.
Dihiasi dgn hirisan coklat....
Harga Promosi - rm 30.00
Tarikh tutup tempahan - 27/5/2010 (khamis)
Tarikh mengambil kek - sabtu-10am-6pm(29/5/2010)
Tempat mengambil kek - No.2, Jalan PU 12/7, Taman Puchong Utama, 47100 Puchong, Sel.
( Berhampiran dgn. Sek.Ren.Puchong Utama 1 )
Caj tambahan penghantaran - rm2.00 "kawasan puchong sahaja"(pilihan)
Caj tambahan barang sampingan - rm2.00 (pisau kek plastik + lilin kecil 9btg+lilin besar 9btg)(pilihan)
Caj tulisan - rm1.00 (pilihan)

Sukar dipercayai? Cubalah dulu dan lebih banyak lagi akan menyusul kemudian.
Pertanyaan boleh SMS ke 0126961283 atau EMEL ke altach2@yahoo.com.
Kami akan menjawab dalam 24jam.

"Solve your problem with tasty and fabulous confectionery".

kek buah pn.yati...

hmm...hari ahad hari yg memenatkan n memeningkan kepala...ulang alik ke teluk intan...bukan lah sesuatu yg mudah bagi sy...bersama suami n ank 2thn tu....dlm keta dia makan donut n roti..pastu nk minum lak..pastu apalagi tak duduk diam...muntah plak...mungkin mabuk perjalanan atau terlebih lompat..ish ish...nasib baik tak kena keta...berhenti tgh jalan ade kedai jer..plak tu org tu rehat..nasib baik ade budak kt situ..oklar...nampak paip terus mandikan siduta tu...tular nk tinggal kesian..dibawak dia pelbagai...sampai jer hospital siduta tu tido lak...ish ish..solat jap...terus angkat dia gi jumpa atuk n opah...sambil tu siduta tu main ngan sepupu sepapat yg ade..sy pun dapat lar baca yasin jap...lepas isyak baru tolak balik ke puchong...jam 12mlm baru sampai...
pagi isnin...sy kena buat kek buah untuk pn.yati...oklar tu...cepat2 tangkap gambar..yolar x nk kes lupa ambik gambar lagi..hari sabtu ari tu lupa nk tangkap gambar kek org tempah..aih lantakler...maleh nk fikir...mase tu otak berserabut dgn mcm2 hal...skarang dh tenang...ok lar hidup ini mesti diteruskan dgn reda n ketabahan...insyaallh...
ha..dh selesai pun kek buah tu...susun buah peach,kiwi n strawberry kt atasnyer..pastu kt dlm pun ade buah gak tapi dh cincang halus...bior sonang nk makan ek..hehe...pastu kita guna krim segar supaya rase nyer sesuai ngan buah buahan tu smue...kalo guna butter cream rase nyyer macam tak masuk lar...lagi2 kek buah tu dari peti ais mmg sedap..rase cam aiskrim lar..hehe...rugi sape tak try tu....tak caye tanyer pn.yati...hehe..

Sunday, May 23, 2010

kuih tradisional...

Pada zaman moden ini, tidak ramai lagi yang suka membuat kuih tradisional...dek kesibukan masa dan tuntutan kerja maka tidak ramai yang tahu membuat kuih muih tradisional...malah di pasar2 mlm juga sudah jarang peniaga yang menjual kuih muih tradisional..masih sy teringat ketika hamilkan siduta dulu..sy mencari pasar2 yg menjual kuih muih tetapi hampa...kalo pergi kepasaraya yg ada jual pun harganye tidak setanding dengan rasa kuih...mmg hampa...akhirnyer buat sendiri...namun peminat kuih muih tradisional masih ada...ini terbukti semasa majlis kawin adik sy thn lalu dikeramat...sy membuat kuih lebih kurang 500 bj..tetapi tidak cukup...mini reunion dirumah sy juga kuih tradisional...mmg diminati...apakah kerana tradisi atau aroma kuih itu...tepuk dada tanya selera...Bak kata abg seguru(a.tapa)..kalo zaman dulu org akan tanye kuih ni sape yg buat?...tapi zaman skarang org akan tanye kuih ni beli kt mane?...hehe

Haa kt sini sy akan beri beberapa resepi utk kuih tradisional ye...manalar tau ade yg minat nk buat sendiri tetapi susah nk mencari resepi....
kuih seri muka...
kuih ni kegemaran suamiku..tapi kalo chinese dia kt lebih manis...alaa itupun dh 10 thn lepas ingat lagi ke rasenyer ek...hehe
bhn2:
300gm beras pulut
150gm gula pasir
2bj telur
1bj kelapa: perah santan pekat-150ml + 400ml cair
3sudu makan tpg gdm
1sudu makan tpg jgg
sedikit warna hijau
10helai daun pdn: kisar ngan air- 150ml air pdn
garam sikit aje

bhn pemekat:
3sudu makan air
1sudu makan tpg jgg

cara2 membuatnyer:
-rendam beras pulut selama satu mlm atau 3-4jam. bilas n toskan.
-pukul telur n gula pasir sampai hancor. masuk tpg gdm n tpg jgg. gaul rata.
-baru masuk santan pekat, air pdn n warna hijau. kacau rata. ketepikan.
-pulut n stn cair n garam tu satukan...pastu ratakan dlm loyang atau acuan 22sm n kukus dulu hingga masak...lebih kurang 15-20 minit..
-bila pulut dh masak gaul ngan bhn pemekat tu, pastu tekan2 supaya mampat...pastu masuk dlm pengukus n tuangkan bancuhan tpg gdm tadi tu...kukus lagi selama 15 minit atau hingga masak.
-kuih tu mesti disejukan selama 2-3jam baru boleh dipotong...kalo tak kuih tu hancuss...

tips kukus- api jangan terlalu kuat..kuih tu akan berlekuk2 atasnye...
-api jangan terlalu perlahan nnt kuih lambat masak.
-Lap penutup kukus kalo jenis yg kuat berwap, dlm 8minit skali...
-utk mengelakkan kuih terlebih masak letak penanda minit supaya masa tepat...
-nk tahu kuih masak ke tak guna lidi cucuk atas kuih, kalo tak melekat maknanyer kuih tu dh masak...

kuih donat
hmm...kuih ni kegemaran siduta tur...kadang2 boleh tak makan nasi..hai..kecik2 lagi dh tahu kuih sedap yer...

bhn2 A:
240gm tpg berprotein tinggi
60gm margerin
1bj telur gred A - dipukul
1/2 sudu teh garam
minyak masak
bhn2 B:
60ml susu segar
2sudu makan gula kastor
1sudu makan yis kering
50ml air suam

gula halus/ snow powder - utk sira

cara membuat nyer:
-tapis tpg n garam. masuk telur n marjerin hingga sebati.
-tuang bhn B dan gaul rata. uli doh tu hingga lembut n kenyal. pastu letak tepi biar naik dua kali ganda selama 1/2 jam.
-dh 1/2 jam uli doh tu lagi. canai setebal 1sm n terap ngan acuan donat. susun doh tu dlm dulang pembakar yg dh ditabur tpg. biar selama 20minit lagi..
-goreng donut ni dlm minyak yg banyak. toskan
-kemudian sira donut ni ngan gula halus atau snow powder.

tips donut: -pastikan telur tu gred A..kalo tak donut kurang cecair..mungkin keras skit atau tak gebu.
doh tu kena diuli hingga kenyal baru donut tu akan lembut.
-semasa tunggu donut kembang guna tepung untuk elakan dari melekat ke dulang. jgn guna minyak nnt menjejaskan proses donut untk kembang...
-kalo nk sira tunggu minyak tos sikit baru sira..kalo nk gula tahan lama guna snow powder...

kuih ketayap/ kuih gulung
ha..yang ni plak kegemaran pak cu siduta tu ijan n bondaku esah...dulu cuti skolah mesti beli kuih tu, tapi bila dh slalu buat dia jemulak..hehe..bebudak mmg gitu...
bhn2:
250gm tpg gdm
250ml air daun pandan
175-200ml air
125ml cawan susu cair
2bj telur
sedikit warna hijau
minyak masak
garam sikit

bhn2 inti:
2bj kelapa parut- putih
200gm gula merah
100gm gula pasir
2helai daun pandan
500ml air
1sudu teh garam

cara membuatnyer:
-inti: masak air, gula merah n gula pasir dlm kuali hingga gula larut. baru masuk kelapa, daun pdn n garam. kacau hingga kelapa agak kering. sejukan.
-bancuh tpg gdm, telur, air pandan, susu cair, air n garam hingga sebati. masuk pewarna sikit. ratakan
-panaskan kuali n sapu sikit minyak. tuangkan satu senduk n ratakan dlm kuali hingga nipis. dh masak angkat.
-dh sejuk sikit, bubuh inti kelapa manis tadi n gulung kemas yer.

tips: -jgn masak inti manis hingga kelapa terlalu kering nnt bila dh sejuk inti tu agak keras..
-semasa mendadar kuih sama macam telur dadar..kena cepat n steady..
-kalo nk tahu kuih tu dh masak..tgh2 nyer tu dh keras ler sme cam telur dadar..

kuih pulut panggang
bhn2:
300gm beras pulut
125ml santan pekat
garam secukup rasa
daun pisang- layur
lidi atau stapler

bhn int:
80gm udang kering-kisar
10tangkai cili kering-kisar
10bj bawang merah-kisar
2ulas bawang putih-kisar
1sudu teh sebuk kunyit
1btg serai-kisar
1/2 bj kelapa parut putih
garam sikit

cara membuatnyer:
-rendam pulut 1mlm. pastu kukus ngan santan n garam hingga masak. sejukan
-gaul semua bahan2 inti n goreng tanpa minyak hingga kuning atau ringan dari sebelumnyer..sejukan.
-ambil sikit pulut dan ratakan atas daun pisang tu. letak inti n gulung kemas. tepinyer tu letak lidi atau guna stapler pun blh..tapi bila makan hati2 yer...
-dh tu boleh panggang atas kuali jer hingga daun pisang tu agak garing...

tips: - daun pisang tu guna yg keras skit kalo tak bila dipanggang daun tu cepat layu...
-utk inti tu..kelapa nyer digaul ngan bhn2 dulu bior mesra...
-inti tu jugak jgn terlalu kering nnt rasenyer kurang enak...

Okey lar ek...sy kasi resepi ni..lotih dh kpala den nk memikir nih...esok sy kasi lagi insyallah...kan ape kesian kt suami2 kt luar sane teringin nk makan kuih tradisional tapi kena tunggu balik kg...baru lar dpt makan..ish ish ...kesian..nk beli rase tak serupa...lagipun skarang kan zaman kegawatan ekonomi..isteri2 kenalah rajin2 kedapur...bak kate org tua2 nk tambat hati suami...tambat tang perut nyer...hehe..wasalam...

doa utk atuk...

Ujian tuhan yang datang berganda untuk menguji iman didada...situasi kek online yang memerlukan usaha...situasi ank yg perlu perhatian...situasi van masuk bengkel...situasi pekerja tak dapat sambung permit...situasi atuk tenat..aduhai ikutkan hati mahu ajer sy tinggalkan semua ni dan menjadi suri rumah sepenuh mase...tetapi apa daya kerana hidup mesti diteruskan....kerana kita tidak pasti apa yg akan terjadi diesok hari...selesaikan tugas hari ini esok akan ditempuh dgn sabar...insyallah...
Minggu ini juga adalah minggu yang menyesakkan hati nurani...sudah hampir 2 minggu atuk ku hj.hamzah ditahan dihospital..opahku sentiasa ada disana...semalam juga sy dan suami ulang alik ke teluk intan...ramai sedara mara juga ada disana sudah mula membaca yasin semoga diringankan kesihatan atuk....pakcu n p.itam yg jaga bergilir2 disana...bayangkan umur atuk pun dah melebihi 80thn...kepada teman2 yg prihatin sedekah kan al-fatihah... moga2 diringankan kesihatan atuk...

Thursday, May 20, 2010

kek selamat hari guru laagiii....

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa...
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta..
Jika hari ini Presiden sebuah negara...
Jika hari ini Ulama yang mulia...
Jika hari ini Peguam menang bicara...
Jika hari ini Penulis terkemuka...
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa...
Pasti sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa...
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis baca.....
(usman awang 1979)
Mampukah kita gambarkan pengorbanan seorang guru...eh nape ni....ooo rupanyer irabakeri ade tugas baru membuat kek untuk hari guru...hadiah dari Rina Collection yer...hihi...suspend jer...mmm mood hari guru belum pun habis lagi...haa..kalo masih ade yang belum menyambut hari guru tu...cepat2 lar buat tempahan yer...hargai guru2 yang berjasa kepada kita sebelum terlambat..kalo tak de kek...ucapan pun sudah memadai...
kek ni masih dalam proses dihias....letak bunga ros lambang kelembutan seorang guru yang sentiasa sabar menghadapi ank murid yang pelbagai kerenah tu...hehe...kadang kala boleh kah kita smua bayangkan macamana seorang guru boleh sabar menghadapi murid2 didalam kelas yang ramai tu...ish ish tambah pulak dapat murid yang degil tu...bukan sonang tu...kerenah anak sorang pun kadang kala tak leh tahan...jadi tular kepada ibubapa...ank2...jgn cepat salahkan cikgu jika tak pandai...tapi siasat dulu...kadangkala mmg lar ank kita tu yg nakal n degil...mengambil masa untuk melentur buluh tu....
yang ni bahagian dalam buku atas permintaan rina collection...jadi sy pun buat lar mukasurat dalam...hehe...kek ni pun dah setengah jalan jap lagi siap lar tu...bila buat kek buku ingat tahun lepas sy buat kek yang lebih besar dari ini untuk sek puchong utama 2, pastu sek tu mintak blueberry cake...oish...banyak pakai blueberry..sodapnyer ..tapi tular masa tu tak terfikir nak simpan gambar nyer...tak dapat nak tunjuk....tapi takpe next time sy akan buat kalo ade permintaan yer....
Haa dah siap pun kek tu...sy tambah lar sikit corak ngan choc pattern...nampak menarik skit...slogan nyer tetap sama...guru..pembina negara bangse....
kadangkala bila tengok rakan2 yang menjadi guru...jauh disudut hati sy mmg kagum ngan semangat diorg...coz sy sendiri tak mampu untuk menjadi seorang guru...mungkin ilmu didada tidak sehebat rakan2 yg ada...masih sy ingat lepas spm...sy menjadi guru ganti sementara tapi bertahan selama 1-2bulan shj...kisah lama tu...tak pasti kenapa sy rasa tiada kemampuan dari segi kesabaran....hingga kehari ini..suami sy cadangkan mengajar membuat kek...tapi sy tak ade keistimewaan itu...atau mungkin belum tiba masanye...
apapun saya masih tetap menghargai jasa2 guru yang pernah mengajar saya...
selamat hari guru..2010.

Wednesday, May 19, 2010

tips muffin....

Hmmm...mmg ramai yg menyukai muffin...hari ini ramai yg menikmati muffin bersama secawan kopi atau milo panas untuk sarapan atau minum petang bersama keluarga dianggap sesuatu yg nikmat...lagi2 kalo muffin tu kita buat sendiri...
cara membuat muffin amat mudah sekali...sama seperti membuat kuih muih tradisional kita...hanya dengan mencampur bhn2 kering n masukan kedlm bhn cecair mengikut resepi...kacau n siap..lebih kurang sama ngan kek mentega tetapi isi dlm lebih byk kekacang n lain2 bhn...
kadangkala ada juga yg gemarkan mufin seperti pastri...tidak manis....kat malaysia kebanyakan kita hanya makan mufin yg manis shj...disamping itu muffin juga sesuai untuk dihidang semasa majlis2 rasmi n santai...ada juga yg menjadikan muffin sebagai gift pack untuk tetamu dimajlis rasmi spt kenduri kawin...cukur jambul...dan jg harijadi...
muffin juga boleh dimasak dgn dua cara iaitu bakar atau kukus....tapi biasenyer kita suka makan yg bakar...asli...hehe
sy ada berikan sedikit tips membuat muffin...
tepung: boleh digunakan tepung serbaguna, tpg berserbuk penaik, tpg berserat tinggi n tpg berprotein tinggi...tapi kalo guna tpg yg dh ade serbuk penaik x perlu lar ditambah serbuk penaik...tapi terpulang kpd resepi yg diambil kalo perlu tambah lar sikit yer...
gula: biasenyer gula kastor digunakan dlm semua muffin..tapi ada juga muffin yg guna gula merah, madu n coklat putih..ikut resepi yer..
susu: biasenyer gunanyer utk pelekat supaya senang nk kacau muffin...ada byk jenis susu yg boleh kt guna...susu tu ialah susu sejat, susu segar, susu uht, susu tanpa lemak,susu skim, n susu tpg yg dibancuh ngan air suam...susu perasa strawberry pun leh guna gak....
telur: gunakan telur segar n gred A atau B..bukan ape mcm kek gak kalo telur besar n segar kek tu nnt gebu lar...jka ada yg alh pd telur boleh tukar ke susu atau dadih...mungkin muffin tu kurang gebu tapi masih sedap dimakan...
acuan: muffin ada pelbagai acuan yg menarik...jadi pilih lah yg paling mudah n berkualiti...apabila masak mufin mudah tanggal...dan acuan ini perlu disapu bahn lelemak...kadangkala paling mudah guna ajer acuan kertas yg kertas..ade siap dijual..takperlu guna acuan lagi...

Disini sy kasi satu resepi mufin kopi.....
125gm mentega
125gm tpg berserbuk penaik
100gm gula perang
50gm cooking choc-cair dulu
40ml susu kopi
2 bj telur
1sudu teh pes kopi
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1/4 sudu teh esen vanila
sedikit choc chips
sedikit badan hiris
okay skarang cara nk buat yer...
pukut mentega n gula hingga kembang. masukan telur berselang seli dgn tpg.
lepas tu masuk susu, kopi, choc n esen vanila..kacau rata..
sudukan adunan kedlm acuan muffin...taburkan aje choc chips n badam tu..
bakar suhu 180'c selama 30minit hingga muffin tu masak lar..kalo byk mungking lambat sikit masaknyer...
okay..slamat mencuba...



Tuesday, May 18, 2010

rainy or sunny day??!!...

Hmm...hari ni hujan lebat...tapi keje mesti diteruskan...kalo tak nnt miss sooru...hehe...on the way gi antar barang ke ptpl.s.alm...mg ni diaorg last wk...nxt wk cuuuti....syok aaa student2 tu...dapat lepas dari cengkaman chef2 kt sana tu...huhu...leh enjoy ya...actually bukan senang nak bergelar chef ni..mcm2 nk kena jaga...quality control lar katakan...nak antar ank belajar kat ptpl tu pun kenalar sediakan ongkos nyer berbelas ribu gak...ha jadi sementara ank tu kecik kenalar keje keras dari skarang..tapi jgn lupa dia punyer agama yer...insyallah berjaya dunia n akhirat..bukan senang nak seimbangkan semua tu...
Haa...ni sompat lagi pose ngan salah seorg chef disana, chef amir...sambil menyelam minum air...manalar tau esok2 chef tu lak yg mengajor si duta...kecik2 kena kasi lekat chef tu punyer aura yer...hehe..ni kes mengampu lar ni...
ha ni salah satu kitchen kt sane....kosong ni kan ape tgh break...jgn ingat tutup lak...ni sunyi jer tapi kalo time ada student...ish ish tak tau nak kata ape...bingit telinga...dapur lar katakan...mmg buzy...
Lepas abiss jer settle kan brg yg diantar...kitaorg pun balik puchong..singgah jap kt pasaraya hero yg baru bukak kt taman meranti jaya tu...almaklumlar tukan rumah kedua kitaorg selain tesco n giant..hehe...kt mana brg promosi kt situ lar kitorg ade...yg pelik nyer pasaraya hero tu bukak dekat sgt...lagi satu kt bt14...kira2 sblh kg ajer...ish ish...ape ke hal nyer tu...
sampai umah...ish ish dah lame tak kemas kebun tepi umah ni...tengok2 pokok betik tu pun dh besor panjang...yolar semenjak online kek ni...dgn masalah pekerja...ish ish..kesian taman tu ha...kebetulan ada org nk keje ni panggil kemaskan kebun tu ha..bior berseri balik...skit pun jadilar....kebun tu pun dh lame tak dibaja....
ish ish ...pokok pun dh menjalar tak tentu hala tu...yolar cikgu nyer dh lama tak ajar dia....hmm..pokok menjalar ni tak tau lar ape namanyer...tapi mase balik kt umah opah siah ambik btg pokok jer...ha tumbuh sebesar itu...yg kelakar nyer pokok ni elok tumbuh kt sini..tapi yg kt umah opah dh xde..pastu bila opah dtg...dia ambik btg nyer utk ditanam semula kt kg...dia kate cantik..ish mcm2 ler....pastu makcik teh depan umah pun suka gak...lama2 satu taman umahnyer pokok ni jer...hehe...yolar pokok ni senang di jaga cuma kena cantas lar...kalo tak nnt macam boleh tutup sebijik umah...
oish...mujur lar pokok2 ni okay...kalo tak ape nak jawab ngan bonda bila balik puchong...pokok2 tu kering...den kono marah laiii...pokok periuk kera den dh pos laju ke ipoh...kering...mesti mak marah...ishh sori lar mak...salah kera tu tak keluar periuk...kihkih...
ha yg ni nama inggeris nyer 'japanese rose'...kalo melayu nyer tau ape...mak kate lidah cicak...ada org kate tanaman tutup bumi...ish hantam jelar..yg penting mmg kesukaan kami sekeluarga...bila time pukul 10 pagi kitorg sampai duduk kt bawah bumbung tgk jer bunga2 tu kembang...mmg le cantik....subhanallah...kan ape pokok2 bunga ni slalu mendoakan kita...moga berkat rezeki n diberi ketenangan minda...isyallah....
okay lar...time skarang ni cuaca tak menentu..pagi2 hujan...ptg2 lak panas...haissh..dunia akhir zaman agaknyer...sama2 lar kita mendoakan kesejahteraan bumi yg kita cintai....banyak2 lar menanam pokok...kembalikan seri bumi kita yg gersang...salam dr irabakeri....